ساخت آزاد راه حرم تا حرم از وعده تا اجرا

به گزارش مجله گذر عمر، ساخت آزاد راه حرم تا حرم در خراسان رضوی از سال 89 تا کنون تقریبا پیشرفتی برابر با صفر داشته است.

ساخت آزاد راه حرم تا حرم از وعده تا اجرا

عنوان پروژه آزادراه حرم تا حرم است، اما سهم حرم علی بن موسی الرضا (ع) که پروژه با نام ایشان کلید خورد بعد از گذشت 12 سال هنوز صفر است.

پروژه ای که در سال 89 با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد در سه قطعه تعریف شد، قطعه اول قم تا گرمسار، قطعه دوم گرمسار تا سمنان و قطعه سوم سمنان به مشهد است، آزادراهی با مسافت 980 کیلومتر که 223 کیلومتر آن در جغرافیای خراسان رضوی واقع شده، اما در طول عمر سه دولت دهم، یازدهم و دوازدهم باید بگوییم اقدامات دولت برای عملیات اجرایی قطعه آزادراه در خاک خراسان رضوی به صفر تمایل داشته است.

دقیقاً منطق گریز از مرکز بر این پروژه حاکم است یعنی هرچه فاصله قطعه در دست احداث از مرکز فاصله بگیرد اعتبار کمتری به آن می رسد، قطعه اول این پروژه حدفاصل قم تا گرمسار بود که سال 94 به بهره برداری رسید.

قطعه دوم آن حدفاصل گرمسار تا سمنان است که با سرعت قابل قبولی این قطعه در حال اجراست، اما خراسان رضوی که جزو ضعیف ترین استان ها از نظر پوشش آزادراهی است از پروژه ای که با نام امام هشتم 12 سال پیش کلنگ زنی شده صفر است.

این شرایط بیانگر کم مهری 3 دولت گذشته به خراسان رضوی است دولت های گذشته به صراحت اعلام کردند که قطعه خراسان رضوی این آزادراه در اولویت کاری آنها نیست، هرساله ردیف اعتباری این پروژه در لوایح دولت تخصیص می گرفت، اما عمده آن در قطعات خارج از خراسان رضوی هزینه می شد، با روی کار آمدن دولت سیزدهم شعار زیارت مقرون به صرفه و آسان در دستور کار نهاده شد، اما زیارت مقرون به صرفه و آسان بدون رفع کردن ترافیک سنگین ورودی های کلان شهر مشهد با احداث آزادراه ممکن نیست.

ما سهمی از اعتبارات نمی بردیم

معاون عمرانی استاندار درباره آخرین پیگیری ها برای احیای پروژه آزادراه حرم تا حرم در جغرافیای خراسان رضوی می گوید: پروژه آزادراه حرم تا حرم یک اعتبار عمومی برای کل راستا داشته است. آن چه برای ما معین شد این است که در تمام این سال ها اعتبارات تخصیصی به قطعات خارج از استان اختصاص پیداکرده و برای ما هم جای تعجب داشت که چرا در تمام این سال ها حداقلی از این اعتبارات در قطعه خراسان رضوی هزینه نشده است. یعنی این پروژه که یک ضلع آن مشهد است اعتبارات دارد، اما استان ما سهمی از آن نمی برد.

رابطه ما با وزارت راه دچار خدشه شده و معاون استاندار معتقد است نظام پیگیری اعتبارات از استان درباره این پروژه و نحوه تعامل با وزارت راه و شهرسازی دچار خدشه شده بود.

وی اظهارمی نماید: شاید این استنباط به وجود آمده بود که آزادراه حرم تا حرم برای خراسان رضوی چندان مهم نیست و کوشش ما در ترمیم این تعامل بوده که این آزادراه برای ما بسیار مهم است.

خدایی می افزاید: پیگیری های ما منتج به این شد که وزارت راه قطعه اول این آزادراه یعنی حدفاصل مشهد- نیشابور را به صورت جدی فعال کند، مشکلاتی هم بین وزارت راه و قرارگاه وجود داشت که سعی کردیم این مشکل رفع گردد،آن چه تا الان شده به نظر ما پیشرفت نبوده.

معاون استاندار می گوید: سعی ما بر این است که طرح اجرایی آزادراه حرم تا حرم در محدوده جغرافیایی خراسان رضوی تهیه و تصویب گردد بعلاوه اکنون بخش هایی از این راستا طرح مصوب دارد و بخش هایی هم بدون طرح مصوب هستند،مثلاً فاز 2 راستا مشهد- نیشابور اصلاً اجرایی نشده است که طی هفته آینده اجرایی خواهد شد.

در قطعه اول هم اعتقاد ما بر این است که تا سه راه تربت حیدریه اصلاً معنی ندارد و این قطعه باید تا شهر تازه بینالود کشیده گردد و کار هایی که تا الان در این قطعه اجرا شده از نظر ما پیشرفت محسوب نمی گردد.

خدایی می افزاید: فاز دوم قطعه اول تا نیشابور و قطعه نیشابور فاقد طرح اجرایی مصوب هستند که تا انتها سال طرح اجرایی آنها به تصویب خواهد رسید، قرار است پیشنهاد های تامین اعتبار به هیئت دولت داده گردد معاون استاندار معتقد است که آزادراه حرم تا حرم با اعتبارات دولتی به اتمام نخواهد رسید.

تتازه برنامه درباره سرمایه گذاری

او می افزاید: حتماً یک سرمایه گذاری برای این آزادراه وجود دارد و سهم آورده دولت و قرارگاه قرار است از 70 به 30 به 50 درصد دولت و 50 درصد قرارگاه تغییر یابد و استفاده از ماده 56 هم در دستور کار قرار گیرد، با سرمایه گذاران و بانک ها در حال مذاکره هستیم تا نظام سرمایه گذاری در احداث آزادراه حرم تا حرم را تغییر دهیم. در سفر رئیس جمهور به استان هم مصوب شد که ما با وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه وبودجه یک برنامه اجرایی برای این پروژه را طی چند ماه آینده به هیئت دولت ارائه دهیم.

خدایی می افزاید: پیشنهاد خراسان رضوی برای این پروژه جذب سرمایه گذار چه داخلی و چه خارجی یا بانک ها برای اجرای پروژه آزادراه حرم تا حرم است. البته این پروژه سال جاری در مجموع 480 میلیارد تومان اعتبار گرفته است.

معاون عمرانی استاندار می گوید: 480 میلیارد تومان آورده وزارت راه برای اجرای این پروژه برای تمامی قطعات راستا در استان و خارج استان است و معادل آن هم قرارگاه به عنوان شریک باید آورده داشته باشد،علاوه بر این یک سهم وزارت قرار است بخشی از منابع را به صورت قیر در این پروژه آورده داشته باشد و مجموع سهم آورده وزارت راه حدود 600 یا 700 میلیارد تومان خواهد بود که با احتساب آورده قرارگاه شاید سال جاری هزار و 300 تا هزارو 500 میلیارد تومان اعتبار برای کل راستا آزادراه حرم تا حرم در نظر گرفته گردد، اما این که اعتبار قرار است در کدام قطعه هزینه گردد مهم است به همین علت ما پیگیر هستیم که اولویت با قطعه مشهد- نیشابور باشد.

زمان بدهید وعده محقق گردد

خدایی می افزاید: اگر معاون سابق وعده داده پس چرا محقق نشده است؟ ما در پروژه مشهد- چناران وعده دادیم و ماحصل آن را دیدید در این پروژه هم زمان بدهید تا ماحصل پیگیری های ما را ببینید. سهم 150 میلیاردی استان از اعتبارات 480 میلیاردی نماینده مجری آزادراه های کشور در استان خراسان رضوی نیز با بیان این که با اجرای طرح تازه دسترسی شهروندان به شهر تازه بینالود سریع تر خواهد بود.

او می افزاید: تا پیش از این مردم برای دسترسی به شهر تازه بینالود و منطقه باید از راستا آزادراه باغچه، تردد و مسافتی حدود 55 کیلومتر را طی می کردند، اما با تصویب طرح تازه که ادامه راستا مشهد تا سه راه تربت حیدریه یا شریف آباد تا شهر تازه بینالود است، راستا 55 کیلومتری به 28 کیلومتر تقلیل پیدا می نماید.

وی با بیان این که طرح تازه به تصویب رسیده،می افزاید: تا پیش از این اعتبار مورد احتیاج تکمیل این راستا حدود هزار و 600 میلیارد تومان برآورد شده، اما با هزینه های تازه و قیمت های روز 30 درصد به این مبلغ افزوده شده است. حجم اعتباراتی که دولت برای کل راستا آزادراه حرم تا حرم در نظر گرفته 480 میلیارد تومان است که سهم استان خراسان رضوی از این اعتبارات حدود 120 تا 150 میلیارد تومان برآورد می گردد.

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 شهریور 1401 بروزرسانی: 22 شهریور 1401 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1181

به "ساخت آزاد راه حرم تا حرم از وعده تا اجرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت آزاد راه حرم تا حرم از وعده تا اجرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید