داروهای ضدافسردگی طولانی اثر در چه مواردی تجویز می شوند؟

به گزارش مجله گذر عمر، داروی ضدافسردگی طولانی اثر نوعی داروی ضدافسردگی است که به گونه ای طراحی شده است تا دارو به آهستگی در طول زمان در بدن آزاد شود.

داروهای ضدافسردگی طولانی اثر در چه مواردی تجویز می شوند؟

استفاده از این شکل دارویی می تواند به کاهش تعداد دوزها یا وعده های مصرف دارو کمک کند و ازجمله برای افرادی که در به یادآوردن مصرف وعده های داروی روزانه دچار مشکل هستند، مفید باشد. ضدافسردگی های طولانی اثر همچنین گاهی برای افرادی تجویز می شوند که در مصرف داروهای ضدافسردگی های با اثر کوتاه مدت تر عوارض جانبی شدیدی را تجربه کرده اند.

داروهای ضدافسردگی طولانی اثر ممکن است برای افرادی بیماری های زمینه ای خاصی دارند یا داروهای دیگری مصرف می کند، مناسب نباشند. بنابراین مهم است با پزشکتان درباره اینکه این نوع داروها برای شما مناسب هستند یا نه مشورت کنید.

انواع داروهای ضدافسردگی طولانی اثر

- فلوکستین طولانی اثر: فلوکستین که جزء گروه داروهای ضدافسردگی مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) است به شکل طولانی اثر به صورت کپسول فلوکستین 90 میلی گرمی (با نام های تجاری مانند پروزاک DR، فلوکسومید floxomid و...) در دسترس است و معمولاً یک بار در هفته تجویز می شود. این حال، پزشک ممکن است بسته به نیازهای فردی بیمار دوز پایین تر یا بالاتری تجویز کند.

- سایر داروهای مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) که شکل طولانی اثر در دسترس هستند شامل پاروکستین (پاکسیل CR) و سرترالین (زولوفت LAR) است.

- مهارکننده های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRIs) دسته دیگری از داروهای ضدافسردگی ها هستند که می توانند به صورت طولانی اثر تجویز شوند. نمونه های آن شامل ونلافاکسین (افکسور XR) و دولوکستین (سایمبالتا) است.

دلایل تجویز ضدافسردگی های طولانی اثر

ضدافسردگی های طولانی اثر مدت مانند فلوکستین طولانی اثر ممکن است به دلایل گوناگون تجویز شوند:

  • بهبود رعایت دستورات دارویی: مصرف دارو یک بار در هفته می تواند راحت تر از مصرف روزانه به یاد آورده شود. این می تواند به ویژه برای افرادی که در به یادآوردن مصرف داروی روزانه مشکل دارند یا برنامه روزانه فشرده ای دارند، مفید باشد.
  • کاهش عوارض جانبی: برخی افراد هنگامی داروهای ضدافسردگی را به طور روزانه مصرف می کنند، عوارض جانبی آن ها را به صورت شدیدتری تجربه می کنند. مصرف دارو به صورت یک بار در هفته می تواند به کاهش این عوارض جانبی کمک کند.
  • پیشگیری از عود: افرادی که سابقه بیماری افسردگی را داشته اند، با احتمال بیشتری ممکن است دچار عود یا بازگشت آن شوند. مصرف داروهای ضدافسردگی طولانی اثر می تواند با حفظ سطوح پایدارتر دارو در بدن از عود بیماری جلوگیری کند.

توجه داشته باشید که انتخاب بهترین داروی ضدافسردگی بستگی به نیازها و شرایط فردی شما دارد و باید با پزشکتان در این مورد مشورت کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 شهریور 1402 بروزرسانی: 6 شهریور 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1329

به "داروهای ضدافسردگی طولانی اثر در چه مواردی تجویز می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای ضدافسردگی طولانی اثر در چه مواردی تجویز می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید