خود مراقبتی یعنی عضلات را از دست ندهیم

به گزارش مجله گذر عمر، آرش رشیدی دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این مطلب گفت: اگر کودک را آینده جامعه و جمعیت جوان و میانسال را به عنوان نیروی مولد می شناسیم، برای ما سالمند بخشی از جامعه است که اندوخته فرهنگ و خرد جامعه را دارد.

خود مراقبتی یعنی عضلات را از دست ندهیم

وی اضافه نمود: بنابراین وظیفه داریم این بخش مهم که در واقع موجب توالی تاریخی در هر جامعه می گردد را حفظ کنیم.

رشیدی در ادامه به افزایش جمعیت سالمند کشور اشاره و اعلام کرد: توجه به سلامت و تغذیه سالمندان از صرف هزینه های هنگفت درمانی جلوگیری می نماید و می توان این رقم در بخش های توسعه ای سرمایه گذاری کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علل آسیب پذیری تغذیه ای سالمندان ادامه داد: در این دوره از زندگی، بدن توانایی قبل که به راحتی قادر به جبران آسیب ها بود را از دست می دهد و به همین علت، طیف وسیعی از اختلالات عضوی را در این سنین شاهد هستیم.

اهمیت حفظ سلامت دندان ها و عضلات در دوران سالمندی

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: علاوه بر مسائل معیشتی در این دوران، ابتلای سالمندان به بیماری ها و مصرف دارو، عوارضی را در پی دارد که بر سلامت تغذیه ای آن ها تاثیر دارد.

رشیدی با بیان اینکه اختلالات در دوران سالمندی بسیار است، اضافه نمود:، اما حفظ سلامت دندان ها و عضلات از اهمیت ویژه ای در این دوران برخوردارند. اگر قرار است با صرف هزینه بیشتر یک دندان سالمند برای 6 ماه دیگر حفظ گردد، این کار باید صورت گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه با ورزش و دریافت پروتئین، می توان از بروز مسائل تا حد زیادی جلوگیری کرد، اظهارداشت: به طور کلی بعد از 50 سالگی، تشکیل عضله در بدن سخت است و می دانیم بخش عمده ای از سلامت و متابولیسم بدن وابسته به این است که عضلات کافی داشته باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در انتها اعلام کرد: خودمراقبتی در طول زندگی باید به گونه ای باشد که عضلات را از دست ندهیم، چرا که با افزایش سن جبران آن غیرممکن است.

منبع: سلامت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 13 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1283

به "خود مراقبتی یعنی عضلات را از دست ندهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خود مراقبتی یعنی عضلات را از دست ندهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید