حضور مربیان ایرانی در تیم ملی در کنار هم بعید است

به گزارش مجله گذر عمر، به گزارش خبرنگاران، فدراسیون والیبال پس از فسخ قرارداد ایگور کولاکوویچ و به منظور معین شاخص های سرمربی آینده تیم ملی، روز دوشنبه نشست مشورتی را با حضور کارشناسان و صاحب نظران این رشته برگزار کرد تا با دریافت نقطه نظرات آنها بهترین تصمیم را بگیرد.

حضور مربیان ایرانی در تیم ملی در کنار هم بعید است

کاهش ضریب اشتباه تصمیم گیری

محمدرضا دامغانی کارشناس والیبال در تبادل نظر با خبرنگاران، درباره برگزاری نشست های هم اندیشی برای انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال گفت: داورزنی در گذشته نیز چنین نشست هایی برگزار نموده است. در مجموع خرد جمعی می تواند به تصمیم رئیس فدراسیون برای آینده والیبال یاری کند. قطعا در این نشست ها نظرات موافق و مخالفی وجود دارد که می تواند به کاهش ضریب اشتباه تصمیم گیری یاری کند.

کارشناس والیبال تاکید نمود: داورزنی در دوره قبلی ریاستش بیان کرد فدراسیون احتیاجی به یاری و پول وزارت ورزش ندارد و این حرف بسیار عظیمی بود. بسیاری از فدراسیون های عظیم مانند فوتبال و کشتی چنین حرفی نزده بودند. در آن دوره چند بانک و حامی مالی وجود داشتند که فدراسیون والیبال را حمایت می کردند و دست فدراسیون باز بود. والیبال روزهای طلایی خود را سپری می کرد اما امروز با توجه به شرایط مالی کار سخت است.

بضاعت کم مالی

وی ادامه داد: به خدمت دریافت مربیان عظیم هزینه بر است. اگر قرار بر این باشد آنها تیم های خود را رها نمایند و به تیم ایران بیایند هزینه بر است و فکر نمی کنم فدراسیون بضاعت مالی را داشته باشد. دو بحث مطرح است، نخست اینکه هر مربی آرزو دارد در المپیک حضور داشته باشد و دوم اینکه برای پس از المپیک برنامه چیست.

دامغانی اضافه نمود: بعید می دانم مربی خارجی تعهد بدهد که تیم ملی را روی سکوی المپیک ببرد. می گردد فرصت را به مربی داخلی داد البته با سیستم بعضی از کشورها مانند ژاپن و از یک مشاور فنی در کنار مربی ایرانی استفاده کنیم. به خدمت دریافت مربی خارجی تراز اول به شرط داشتن بضاعت مالی خوب است.

افتخار حضور در المپیک هدف است؟

کارشناس والیبال با اشاره به اینکه مربی ایرانی با چه شرایطی کار را در دست خواهد گرفت گفت: اگر قرار بر این است مربی داخلی سکان راهنمایی تیم ملی را در المپیک توکیو بر عهده گیرد باید دید پس از المپیک برنامه چیست و آیا باز مربی ایرانی کار را ادامه خواهد داد یا خیر؟ آیا فقط قرار است افتخار حضور در المپیک را به مربی ایرانی دهیم؟

حضور مربیان ایرانی در کنار هم بعید است

پیشکسوت والیبال ایران تاکید نمود: باید از این امتیاز استفاده کنیم. هر مربی دوست دارد حضور در المپیک را تجربه کند. در چند سال گذشته تجربه ثابت نموده است هر مربی خارجی که در ایران حاضر شد حدود 6-7 ماه در ایران نبوده و پول کل سال را دریافت کرد و این موضوع مورد انتقاد مربیان و اهالی والیبال بود. گاییچ نمونه شاخص بود که هم مربی تیم ملی ایران بود و هم راهنمایی تیم باشگاهی روسیه را بر عهده داشت. این نکات بسیار حائز اهمیت است که باید در تصمیم گیری ها لحاظ گردد. در نهایت اگر تصمیم به استفاده از مربی داخلی شد باید همه حمایت کنیم. اینکه گفته می گردد چند مربی داخلی در کنار هم حضور داشته باشد بعید می دانم شدنی باشد اما اگر بگردد اتفاق خوبی خواهد بود.

حمایت مربیان داخلی از یکدیگر

وی در پاسخ به این سوال که چرا همکاری چند مربی ایرانی در کنار هم را بعید می دانید؟ گفت: گذشته والیبال ایران این را نشان داده است. ابتدا این را بگویم که فاصله زیادی با والیبال جهان نداریم و تیم ملی خارج از خانه مقابل تیم ملی برزیل در پنج ست بازی را واگذار می نماید. پس فاصله زیادی با قدرت های والیبال نداریم. با بضاعت موجود و دانش مربیان داخلی می توانیم کار کنیم. ولی قرار گیری آقای x کنار آقای y به فرهنگ سازی احتیاج دارد. از نظر فرهنگی در این زمینه کمی فاصله وجود دارد. مربیان باید از یکدیگر حمایت نمایند که یک کشور فقط یک سرمربی احتیاج دارد. این نکته که چه کسی نفر اول گردد و چه کسی نفر دوم کمی کار را سخت خواهد نمود.

رقبا را فراموش نکنیم

دامغانی در پاسخ به این سوال که تحقق هدف عظیم و قرار گیری روی سکو با مربی ایرانی امکان پذیر است یا خیر؟گفت: اگر از 11 تیم حاضر در المپیک بپرسیم همین هدف را خواهند داشت. سکوی المپیک بالاترین سکو است و همه دوست دارند آن را کسب نمایند. هدف گذاری کار خوبی است. همانطور که در دوره قبل داورزنی حرف از حضور در المپیک زد و بعضی خورده دریافتد که کار عظیمی است اما پس از 52 سال والیبال ایران راهی المپیک شد. ولی فراموش نکنیم 11 تیم دیگر نیز این خواسته را دارند. با مربی داخلی کار کمی سخت است. مربی ایرانی مشکل فنی ندارد اما بحث مدیریت مطرح است. در تیم ملی چندین بازیکن لژیونر داریم که در تیم های عظیم جهان و با مربیان عظیم کار نموده اند به خوبی شرایط را می دانند. بازیکنان کسانی هستند که به علم روز جهان آشنا هستند. همین مسئولیت مربی داخلی را سنگین خواهد نمود. باید بضاعت بار فنی بیش تر از بازیکنان باشد.

دامغانی در خاتمه تاکید نمود: این موضوع در آینده چالش برانگیز خواهد بود. شاید الان دیده نگردد ولی در آینده می تواند چالشی باشد. در نهایت امیدوارم برگزاری این نشست ها و جلسات بین اهالی والیبال به تیم ملی یاری کند. چه مربی داخلی چه خارجی امیدوارم به یاری تیم ملی منجر گردد. از داورزنی نیز تشکر می کنم که خانواده والیبال را در این نشست ها گرد هم جمع می نماید. قطعا در این گرد همایی ها نکات نقدهایی گفته می گردد که به والیبال یاری خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 35

به "حضور مربیان ایرانی در تیم ملی در کنار هم بعید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور مربیان ایرانی در تیم ملی در کنار هم بعید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید