توان فراوری علم فاخر را داریم، باید به روش های مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کنیم

به گزارش مجله گذر عمر، رئیس جهاد دانشگاهی در آیین اختتامیه چهار رویداد ملی و فرهنگی گفت: شاید پیش از این مواد اولیه مانند نفت یا معادن، ارزش افزوده بسیار زیادی داشتند، اما نسبت ارزش افزوده ای که توسعه علمی و فناورانه ایجاد می نماید، به قدری زیاد شده است که مواد اولیه ارزش قبلی خود را از دست داده اند. توسعه علمی و فناورانه حتی راهکارهای جایگزینی پیشنهاد می نماید. اگر زمانی نفت و گاز منبع اصلی فراوری انرژی برق در نیروگاه ها بود، امروزه نیروگاه های خورشیدی و بادی به سرعت جایگزین می شوند. بنابراین باید کوشش کنیم در کشور به روش های مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کنیم.

توان فراوری علم فاخر را داریم، باید به روش های مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کنیم

به گزارش خبرنگاران، دکتر حمیدرضا طیبی در بخشی از مراسم اختتامیه چهار رویداد ملی و فرهنگی تأکید کرد: امروزه در جهان شاخصه سنجش توانمندی کشورها، توان هر کشور در فراوری و تبدیل علم به فناوری و نوآوری است که برون داد آن در ایجاد اقتدار مالی و دفاعی، ایجاد رفاه و بهبود کیفیت زندگی مردم، امنیت داخلی برون مرزی هر کشور دیده می گردد. امروزه سرعت توسعه علم بسیار زیاد شده و به تبع توسعه فناوری، ارزش اضافه کرده ای که توسعه علم و فناورانه در جامعه ایجاد می نماید، نسبت به مواد اولیه بسیار زیاد شده است.

رییس جهاد دانشگاهی اضافه نمود: شاید پیش از این مواد اولیه مانند نفت یا معادن، ارزش اضافه کرده بسیار زیادی داشتند، اما نسبت ارزش اضافه کرده ای که توسعه علمی و فناورانه ایجاد می نماید، به قدری زیاد شده است که مواد اولیه ارزش قبلی خود را از دست داده اند. توسعه علمی و فناورانه حتی راهکارهای جایگزینی پیشنهاد می نماید. اگر زمانی نفت و گاز منبع اصلی فراوری انرژی برق در نیروگاه ها بود، امروزه نیروگاه های خورشیدی و بادی به سرعت جایگزین می شوند. بنابراین باید کوشش کنیم در کشور به روش های مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کنیم.

توان فراوری علم فاخر را داریم

دکتر طیبی اضافه نمود: در جهاد دانشگاهی از سال 1359 کوشش کردیم با الگوسازی نشان دهیم که توان فراوری علم فاخر را داریم و می توانیم در مرز علم و فناوری حرکت کنیم و این توانمندی را در حوزه های مختلف مانند پزشکی، فنی و مهندسی، علوم کشارزی، علوم انسانی اثبات کردیم. با توسعه مراکز آموزشی در کشور و با افزایش تعداد دانشجویان در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد، در کنار حضور اساتید محترم، روزبه روز شاهد توسعه علمی در کشور هستیم.

سرانجام نامه، ملاک کار علمی و فناورانه دانشجو

دکتر طیبی تأکید کرد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به وسیله سازمان انتشارات این نهاد، چند اقدام بسیار شایسته را در دستور کار قرار داده است که یکی از آنها حمایت از دانشجویانی است که کارهای شاخص علمی و فناورانه انجام داده اند. سرانجام نامه ها، ملاک و شاخص کار علمی و فناورانه دانشجویان در مقاطع مختلف هستند. جشنواره سرانجام نامه سال دانشجویی اقدام ارزنده و ترویجی مهمی است که هر ساله از دانشجویان با کارهای شاخص تقدیر می نماید.

انتشار کتاب به سرعت انتشار علم یاری می نماید

دکتر طیبی گفت: کتاب سال دانشجویی نیز اقدام ارزشمند دیگری است و باید کوشش کنیم علم را به وسیله خادمان علم، مستند کنیم و این کار را یا به وسیله مقاله یا شکل بهتر آن یعنی کتاب انجام داده و در اختیار همه قرار دهیم. چاپ کتاب علاوه بر یاری به فراگیری و انتشار علم، از انجام موازی کاری نیز جلوگیری می نماید.

رییس جهاد دانشگاهی اضافه نمود: مسابقات دانشجویی کتاب سه دقیقه ای هم رویداد بسیار ارزشمندی در حوزه نشر کتاب است و ارائه خلاصه ای کوتاه از کتاب، افراد را به خواندن کتاب ترغیب می نماید. مسابقات ملی سرانجام نامه سه دقیقه ای نیز اقدام بسیار ارزنده ای است. زیرا بسیار مهم است که دانشجویان و فارغ التحصیلان بتوانند در مدت زمان بسیار کوتاهی، توانمندی خود را برای کارفرمایان و افراد مختلف ارائه نمایند.

دکتر طیبی، ضمن تبریک هفته کتاب به همه علاقه مندان توسعه علم و فناوری در کشور، از کوشش های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و سازمان انتشارات تقدیر کرد.

هدف مسابقه کتاب سه دقیقه ای، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی

دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در سخنان کوتاهی به اهمیت این چهار رویداد ملی و فرهنگی اشاره نمود و گفت: هرکدام از این چهار برنامه می توانست اختتامیه جداگانه و باشکوهی داشته باشد. با این هدف که اهتمام خود را به برگزاری مراسم اختتامیه نشان دهیم و باتوجه به شرایط، اختتامیه این رویدادها به صورت مجازی برگزار می گردد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اضافه نمود: موضوع کتاب و کتابخوانی یکی از موضوعات مهمی است که در این معاونت پیگیری می گردد. بسیاری از دانشجویانی که در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی شرکت می نمایند، جزء نویسندگان فاخر کشور شده و در حال حاضر نیز جزء داوران جشنواره ما هستند. آسیب شناسی هایی در خصوص این برنامه هم در حوزه کتاب و هم در بخش سرانجام نامه داشته ایم که منجر به ارتقاء کیفی برنامه در آینده می گردد.

دکتر علیزاده خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری مسابقات ملی کتاب سه دقیقه ای، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. مطالعات ما نشان می دهد، کتاب هنوز در سبد علاقه مندی دانشجویان واقع شده است و همه نهادها و ارگان های متولی فرهنگی باید در این زمینه دست به دست هم داده و به گسترش این فرهنگ یاری نمایند.

به گزارش خبرنگاران، آیین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات ملی سرانجام نامه سه دقیقه ای، بیست و هفتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، هجدهمین جشنواره ملی سرانجام نامه سال دانشجویی و همچنین نخستین دوره مسابقات دانشجویی کتاب سه دقیقه ای، عصر امروز (دوشنبه 26 آبان) با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر حامد علی اکبرزاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در استودیو مبین خبرگزاری ایکنا برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 368

به "توان فراوری علم فاخر را داریم، باید به روش های مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توان فراوری علم فاخر را داریم، باید به روش های مختلف از توسعه علم و فناوری حمایت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید