با حقایق زندگی در فضا آشنا شویم ، دانستنی های عجیب از فضا

به گزارش مجله گذر عمر، فضا و فضانوردی شگفتی ها و هیجانات خاص خود را دارد هر روزه ما از رسانه های رسمی و غیررسمی اخباری را در خصوص فضا و فضانوردان می شنویم مطمنا شنیده اید که تورهای گردشگری قرار است برای بازدید از فضا برگزار گردد . موضوع جهانگرد فضایی موضوعی است که این روز ها خیلی سر و صدا به پا نموده و فکر خیلی ها را مشغول خود ساخته است. چیزهای زیادی در خصوص فضا وجود دارد که کمتر کسی درمورد آن ها می داند ما امروز در این مطلب قصد داریم به 10 مورد از شگفتی های فضا و فضانوردی و حقایقی که در این خصوص وجود دارد با شما صحبت کنیم پس تا آخر مطلب حقایق زندگی در فضا همراه ما در مجله خبرنگاران باشید.

با حقایق زندگی در فضا آشنا شویم ، دانستنی های عجیب از فضا

حقایق زندگی در فضا : در فضا خبری از خرو پف نیست!

اگر کسی در خواب خرو پوف کند بهتر است که برای او بلیطی تهیه کرده و به فضا بفرستید! طبق تحقیقاتی که در این خصوص اجرا شده است معین شده افرادی که شب ها در هنگام خواب خروپف می نمایند وقتی به فضا بروند خیلی راحت می توانند بخوابند بدون این که خروپف آنها به کسی آزاری برسانن. دلیلش هم این است که در زمین نیروی جاذبه وجود دارد و این نیروی جاذبه می تواند تاثیر خیلی زیادی در خروپف داشته باشد. اما در جایی که خبری از نیروی جاذبه نیست دیگر از شر افرادی که خروپف می نمایند در امان خواهید ماند.

حقایق زندگی در فضا : در فضا خورشید 16 بار طلوع می نماید!

طلوع خورشید در فضا با طلوع خورشید در زمین کاملا فرق دارد شما هر 90 دقیقه یک بار شاهد طلوع و غروب خورشید در مدار پایینی زمین خواهید بود. به همین خاطر یکی از مسائل فضانوردان تنظیم ساعت خواب می باشد که برای حل این مشکل از طرف مسئولین مربوطه یک برنامه زمان بندی طراحی کرده اند که ساعت آن بر حسب ساعت گرینویچ است بنابر این فضانوردان می توانند ساعت خواب خود را مانند زمانی که بر روی زمین بودند تنظیم نمایند و برای این کار مرکز کنترل با ارسال بیدار باش به مرکز شاتل که به همراه موسیقی مورد علاقه یا درخواستی اعضای خانواده فضانوردان است می باشد و از این طریق روز و شب در فضا برای فضا نوردان معنی پیدا می نماید.

حقایق زندگی در فضا : فقط 3 مرد در فضا مرده اند

چیزی در حدود 439 فضانورد به سفر فضایی رفته اند که از این 439 نفر 18 نفرشان در حوادث مختلف فضایی فوت کرده اند و در بین این 18 فضانورد تنها سه مرد به نام های ، ویکتور پاتسایوف ، ولادیسلی ولکوف و جورجی دوبوروفسکی که از کارکنان سایوز بودند و در سال 1971 بعد از این که 21 روز در ایستگاه سالیوت اقامت کردند با باز شدن تصادفی دریچه فضانورد آن ها جان خود را از دست دادند.

حقایق زندگی در فضا : در فضا قد می کشید.

جالب است بدانید که فضانوردانی که در ایستگاه فضایی زندگی می نمایند قدشان اندکی بلند تر از زمانی که در روی زمین هستند می شود به این صورت که ستون فقرات انسان در فضا به دلیل عدم وجود جاذبه کمی بازتر می شود و این امر سبب می شود به قد فضا نوردان 5- 8 سانتیمتر افزوده شود. البته این افزایش قد دائمی نیست و به محض این که پایشان به زمین برسد دوباره قدشان به حالت اولیه خود باز خواهد گشت. بلند شدن قد در فضا یک مزیت به شمار نمی رود، اگر هم مزیت باشد با دردهایی که در ناحیه کمر و یا درد های عصبی که در بدن بیمار به وجود می آورد سبب می شود که انسان دچار مسائل زیادی شود.

حقایق زندگی در فضا : طولانی ترین رکورد ماندن در فضا 438 روز بوده است!

یکی از کسانی که رکورد دار طولانی ترین سفر به مدار زمین می باشد سرگئی کریکالف ماست که توانسته است چیزی در حدود 803 روز و9 ساعت و 39 دقیقه از عمرش را در مدار زمین و در فضا زندگی کند. او در طول سفرهای فضایی خودش پیروز شده است شش بار به مدار زمین سفر کند. اما رکورد دار طولانی ترین زمان ماندن در ایستگاه فضایی متعلق است به دکتر والری پولیاکف که 437 روز و 17 ساعت و 58 دقیقه در یک ایستگاه فضایی مانده است و با طی 300.765.00 کیلومتر در مدار زمین توانسته است 7075 دور به دور زمین بچرخد. او یک بار هم 240 روز در ایستگاه فضایی مانده است و در کل با 678 روز و 16 ساعت و 32 دقیقه بعد از سرگئی کریکالف دومین فردی است که طولانی ترین سفر به مدار زمین را تجربه کرده است.

حقایق زندگی در فضا : باید به بعضی مواد غذایی آب اضافه کنید!

از آنجایی که چاشنی های غذایی چون نمک و فلفل را نمی توان به راحتی بر روی غذا ریخت بنا براین نمک و فلفل و چاشنی های دیگر به صورت مایع استفاده می شود چون در غیر این صورت در فضا پخش و پراکنده می شود و پخش شدن این چاشنی ها در ایستگاه فضایی حتی می تواند خطرناک باشد چون که ممکن است در میان منافذ و دریچه های ایستگاه فضایی و تجهیزاتی که در آنجا وجود دارد دانه های ریز نمک و فلفل و امثالهم نفوذ کند و یا حتی وارد بینی و دهان و چشم فضانوردان شود و باعث ایجاد حادثه ای دردناک شود.

حقایق زندگی در فضا : سقوط کردن اجسام در زمین برای یک فضا نورد بدترین قسمت ماجراست!

جالب است بدانید که برای فضا نوردانی که مدت زیادی را در فضا سپری کرده اند بازگشت به زمین می تواند خیلی وحشتناک باشد زیرا همان طور که آنها مدتی در فضا با شرایط بی وزنی و نبود جاذبه خود را عادت داده بودند دوباره باید کوشش نمایند تا با زمین سازگار شوند. سازگاری با زمین ممکن است مدتی طول بکشد. برای نمونه می توان به چند نفر از فضانوردان روسی اشاره نمود که در خاطرات خود بیان داشته اند که بعد از مدتی که در فضا مانده و دوباره به زمین آمده بودند باز هم مدت ها اشیای مورد استفاده خود را از جمله مثل ،فنجان چای که پر از چایی بوده است به صورت تصادفی در فضا پرتاب می کردند ووقتی که فنجان به زمین می افتاد تازه متوجه می شدند بر روی زمین هستند. جالب است نه!

حقایق زندگی در فضا : نحوه دستشویی رفتن در فضا!

یکی از چیزهایی که خیلی برای انسان حیاتی است دستشویی رفتن در فضا می باشد چون علاوه بر برطرف حاجت ، آلودگی که ممکن است این مورد حیاتی داشته باشد و یا بوی بد و خلاصه مواردی از این قبیل می تواند بسیار در ایستگاه فضایی دردسر ساز باشد اما جالب است بدانید که دستشویی هایی برای فضانوردان اختراع شده است که یک شرکت روسی آن را ساخته و قیمتش چیزی در حدود بیش از 19 میلیون دلار می باشد و کارش این است که حالت مکندگی دارد و فضولات را به آب آشامیدنی تبدیل می نماید این که کسی حاضر است بابتش پول بدهد یا نه معین نیست هنوز. اما توالت فضایی که فضانوردان استفاده می نمایند و مرسوم است به گونه ای است که می تواند با روش مکش هوا مدفوع و ادرار انسان را دفع کند. این توالت ها که نمونه ای از آن را در تصویر زیر می بینید در ایستگاه فضایی بین المللی در حال استفاده است .

حقایق زندگی در فضا : هر فضا نوردی در فضا یک بار مریض می شود!

مریض شدن یک فضا نورد در فضا امری عادی تلقی می شود زیرا که در فضا به دلیل بی وزنی حالتی به نام سندرم سازگاری با فضا به وجود می آید که به یک باره فضانورد احساس می نماید که از موقعیت دست و پایش خبر ندارد و به گونه ای حس زیر و رو شدن به او دست می دهد . زیرا که گیرنده های فشاری و سیستم دهلیزی بدن انسانی به گونه ای در فضا سردرگم می شوند. نشانه های این بیماری شامل ضعف در تمرکز ، سردرد ، استفراغ و تهوع و... است که به مرور زمان با ماند در فضا بدن خودش را با محیط آنجا سازگار می سازند و بعد از چند روز شرایط بهتر خواهد شد.

10. حمام کردن با اسفنج در فضا

در بعضی از ایستگاه های فضایی مثل میر و اسکای لب فضانوردان می توانند برای حمام کردن از دوش استفاده نمایند اما در جایی که از دوش خبری نباشد خیلی از فضانوردان از یک پارچه یا حوله خیس و نم دار و مخصوصا اسفنج حمام برای استحمام خود استفاده می نمایند و از آنجا که مصرف آب در فضا باید با دقت انجام شود این کار می تواند در صرفه جویی آب در فضا یاری شایانی کند. ضمناً به همراه هر فضانورد یک مجموعه بهداشت فردی وجود دارد که درآن شامپو، خمیردندان ، و لوازم اصلاح سر و صورت و دیگر لوازم مورد احتیاج بهداشت فردی می باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1234

به "با حقایق زندگی در فضا آشنا شویم ، دانستنی های عجیب از فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با حقایق زندگی در فضا آشنا شویم ، دانستنی های عجیب از فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید