انواع پلوس ماشین و علائم خرابی آن

به گزارش مجله گذر عمر، تصور کنید در حال رانندگی در یک جاده پرپیچ و خم هستید. هر دفعه که فرمان را می چرخانید، خودرو به نرمی و دقت از پیچ ها عبور می نماید. در این گونه مواقع، شاید توجه چندانی به جزئیاتی مانند چرخ ها یا سیستم تعلیق نکنید؛ اما در پشت این عملکرد روان و دقیق، یکی از اجزای حیاتی و کمتر شناخته شده یعنی پلوس ماشین واقع شده است.

انواع پلوس ماشین و علائم خرابی آن

اگرچه پلوس ماشین کمتر دیده می گردد؛ اما نقشی مهم در انتقال نیروی موتور به چرخ ها دارد. بدون این قطعه، حتی قدرتمندترین موتور هم نمی تواند نیروی خود را به چرخ ها منتقل کند و خودرو را به حرکت درآورد.

پلوس، با کارایی و طراحی هوشمندانه خود، به عنوان پلی بین موتور و جاده عمل می نماید و باعث می گردد هر حرکت شما با دقت و بدون نقص اجرا گردد. در این مقاله قصد داریم شما را با این قطعه مهم و کارکرد آن آشنا کنیم.

نکات کلیدی

  • پلوس ماشین قطعه ای مهم در سیستم انتقال قدرت است.
  • پلوس دیفرانسیل و چرخ خودرو را به هم وصل می نماید.
  • پلوس ماشین انواع مختلفی شامل یکپارچه، گاردانی و سه تکه دارد.
  • هر پلوس از قطعات مختلفی تشکیل شده است.
  • صدای تق تق و لرزش خودرو دو نشانه خرابی پلوس هستند.

پلوس ماشین چیست؟

دیفرانسیل در سیستم انتقال قدرت خودرو نقش اساسی دارد و پلوس را می توان یکی از اجزای دیفرانسیل در نظر گرفت. نیروی تولیدشده به وسیله موتور پس از عبور از کلاچ، گیربکس و میل گاردان به دیفرانسیل می رسد.

سپس دیفرانسیل وظیفه دارد این نیرو را به چرخ های متحرک خودرو منتقل کندY اما این پلوس است که به عنوان انتقال دهنده اصلی نیروی محرکه، از یک طرف به دیفرانسیل و از طرف دیگر به چرخ های متحرک متصل است.

با توجه به نوع دیفرانسیل خودرو، پلوس می تواند روی چرخ های جلو، عقب یا هر دو ردیف چرخ ها قرار گیرد. به طور ساده، پلوس میله ای است که بین دیفرانسیل و چرخ ها قرار گرفته است و نیروی چرخشی دیفرانسیل را به چرخ ها منتقل می نماید.

این قطعه در دو طرف دیفرانسیل نصب می گردد تا ارتباط مستقلی با هر چرخ برقرار کند. قسمت انتهایی پلوس که به چرخ ها متصل است، به شکل مفصل گونه و متحرک طراحی شده است تا هنگام دور زدن خودرو از شکستگی پلوس جلوگیری کند.

انواع پلوس ماشین

انواع مختلفی از پلوس در خودروها استفاده می گردد که هر کدام ویژگی ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در ادامه به آنالیز انواع مختلف پلوس می پردازیم.

1. پلوس ماشین یکپارچه

پلوس یکپارچه به صورت یک واحد بلند و یکپارچه طراحی شده است. این نوع پلوس از هر دو طرف محور وارد هوزینگ دیفرانسیل می گردد و در محل اتصال چرخ ها، روی بلبرینگ های نصب شده قرار می گیرد.

سپس یک مکانیزم با 4 پیچ یا 4 مهره، آن ها را در جای خود ثابت می نماید. در بعضی موارد، این پلوس ها از داخل هوزینگ دیفرانسیل با یک خار C شکل و پین دیشلی دیفرانسیل مهار می شوند تا در هنگام حرکت از جای خود خارج نشوند. این نوع پلوس ها را می توان در خودروهای دیفرانسیل عقب مانند پیکان و خودروهای قدیمی آمریکایی مشاهده کرد.

2. پلوس ماشین گاردانی

اگرچه میل گاردان به عنوان بخشی مستقل از سیستم انتقال نیرو محسوب می گردد؛ اما در بعضی خودروها پلوس به شکلی متفاوت طراحی و ساخته شده است.

نوع دیگری از پلوس خودرو که به آن گاردان یا Drive Shaft هم می گویند، یک لوله توخالی است که شباهت زیادی به میل گاردان خودروهای دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل دارد با این تفاوت که طول آن بسیار کوتاه تر است.

این نوع پلوس ها در خودروهای قدیمی مانند شورلت کوروت C2 وC3 ، فورد GT40 و خودروهای ایتالیایی نظیر فراری و لامبورگینی استفاده می شد.

3. پلوس ماشین سه تکه

پلوس سه تکه یکی از انواع پلوس خودرو است که به علت ساختار خاص خود، امکان انتقال گشتاور با زاویه و طول متغیر را فراهم می نماید. این نوع پلوس به طور گسترده در خودروهای جلو متحرک با سیستم تعلیق مستقل استفاده می گردد.

قطعات پلوس ماشین

اگرچه پلوس ماشین قطعه ای ساده به نظر می رسد؛ اما از بخش های کوچک تری ساخته شده است. این بخش ها باید به گونه ای کار نمایند که نیروی چرخشی دریافتی از دیفرانسیل را با کم ترین هدر رفت انرژی به چرخ ها راهنمایی نمایند. قطعات پلوس ماشین شامل موارد زیر است:

  • سرپلوس: سرپلوس در دو سر شفت قرار گرفته است و از یک طرف با سه شاخه درگیر با گیربکس ارتباط دارد و از سوی دیگر پلوس را به چرخ ها وصل می نماید. وظیفه سرپلوس راهنمایی آخرین مرحله انتقال نیرو است.
  • مشعلی: مشعلی سه شاخه داخلی پلوس ماشین را در خود جای می دهد و آن را به دیفرانسیل و گیربکس متصل می نماید. خود سه شاخه در داخل جعبه دنده قرار گرفته است.
  • گردگیر: همان طور که از نام آن پیداست، گردگیر قطعه ای مخروطی است که از ورود گردوخاک به سرپلوس جلوگیری می نماید. ازآنجایی که احتمال نفوذ گردوغبار به داخل پلوس زیاد است و این آلودگی می تواند در عملکرد آن نقش منفی داشته باشد، باید در سرویس های دوره ای گردگیر پلوس بازدید و تمیز گردد.
  • سه شاخه: سه شاخه هم درون سر پلوس قرار گرفته است و با مشعلی و چرخ ها درگیر است. این قطعه در کنار حرکت چرخشی سرپلوس، حرکت طولی آن را هم تامین می نماید. اگر این قطعه دچار خرابی گردد، باعث لرزش در خودرو می گردد.
  • میل پلوس: میل پلوس میله ای است که بین دو سر پلوس ماشین قرار گرفته است و انعطاف لازم را در این قطعه ایجاد خواهد نمود. البته به این قطعه شفت هم گفته می گردد. ازآنجایی که فشار زیادی به میل پلوس وارد می گردد، جنس آن از آلیاژهای محکم و قطور ساخته می گردد.

علائم خرابی پلوس ماشین

خطرات خرابی پلوس پراید و سایر خودروها می تواند مسائل جدی در عملکرد و ایمنی خودرو ایجاد کند. بعضی از علائم رایج خرابی پلوس عبارت اند از:

1. صدای تق تق

اگر هنگام چرخاندن فرمان خودرو به سمت راست یا چپ صدای تق تق می شنوید، احتمالا سرپلوس ها دچار آسیب شده اند.

اگر این صدا با چرخش فرمان به هر دو طرف شنیده می گردد به احتمال زیاد هر دو سرپلوس خراب شده اند؛ اما اگر صدا فقط از یک سمت می آید، به معنی خرابی سرپلوس در همان سمت است.

بیشتر بخوانید: علائم شکستن اکسل ماشین چیست؟

لرزش ماشین

اگر در حین رانندگی با سرعت بالا، لرزش در اتاق ماشین یا دسته دنده احساس می کنید، این مشکل هم می تواند ناشی از خرابی قطعه انتقال نیرو به چرخ ها باشد.

بعلاوه، اگر هنگام فشردن یا رها کردن پدال گاز صدای تقه مانند می شنوید، این صدا هم می تواند نشان دهنده خرابی سر پلوس باشد.

شما باید در فواصل زمانی تعیین، شرایط گردگیر و سرپلوس خودرو را آنالیز کنید؛ این کار می تواند به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر این قطعه یاری کند.

جمع بندی

پلوس ماشن یکی از اجزای حیاتی در سیستم انتقال قدرت خودرو است که نقش مهمی در انتقال نیروی موتور به چرخ ها ایفا می نماید. آگاهی از علائم خرابی پلوس، نظیر صدای تق تق و لرزش های غیرعادی به رانندگان یاری می نماید تا در زمان مناسب به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایند.

شما با انجام سرویس های دوره ای و مراقبت مناسب، می توانید از خرابی زودهنگام پلوس جلوگیری کنید تا خودرو عملکرد روان قابل اطمینانی داشته باشد. در نهایت، توجه به شرایط پلوس ماشین، بخش مهمی از نگهداری صحیح خودرو است که نباید نادیده گرفته گردد.

سوالات متداول

پلوس ماشین چیست و چه وظیفه ای دارد؟

پلوس بخشی از سیستم انتقال قدرت است که نیروی موتور را به چرخ ها منتقل می نماید تا خودرو حرکت کند.

آیا خرابی پلوس خطرناک است؟

بله؛ خرابی پلوس می تواند منجر به عدم کنترل خودرو، کاهش قدرت و در نهایت آسیب به سیستم انتقال قدرت گردد.

آیا می توان با پلوس خراب رانندگی کرد؟

رانندگی با پلوس خراب توصیه نمی گردد؛ چراکه می تواند منجر به خرابی بیشتر و حتی خطرات جدی برای ایمنی شما گردد.

هزینه تعویض پلوس چقدر است؟

هزینه تعویض پلوس بستگی به نوع خودرو و شدت خرابی دارد، اما معمولاً شامل هزینه قطعه و دستمزد مکانیک می گردد.

منبع: آچاره
انتشار: 14 شهریور 1403 بروزرسانی: 14 شهریور 1403 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1367

به "انواع پلوس ماشین و علائم خرابی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع پلوس ماشین و علائم خرابی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید