پیش نویس اصلاحات قانون اساسی الجزائر و واکنش های متفاوت به آن

به گزارش مجله گذر عمر، رئیس جمهور الجزائر پس از گذشت پنج ماه از تصدی سِمت ریاست جمهوری، پیش نویس اصلاحات قانون اساسی را جهت آنالیز ارائه کرد.

پیش نویس اصلاحات قانون اساسی الجزائر و واکنش های متفاوت به آن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزائر پیش نویس اصلاحات قانون اساسی را که نخستین گام در برنامه اصلاحات سیاسی فراگیر در این کشور است، ارائه کرد.

پیش نویس اصلاحات ارائه شده شامل شش محور اصلی است که مهم ترین آن عبارتند از تصویب اصل دریافت مجوز برای برگزاری تظاهرات، دریافت مجوز قضایی برای تأسیس انجمن ها و عدم انحلال آن و اینکه ممانعت از آزادی تأسیس احزاب سیاسی جایز نیست.

همچنین در پیش نویس اصلاحات آمده است که رئیس جمهور تنها برای دو دوره پیوسته یا ناپیوسته می تواند عهده دار سِمت ریاست جمهوری گردد و دوره فعالیت مجلس نیز تنها دو دوره مشخص شده و رئیس جمهور می تواند معاونی برای خود مشخص کند.

طبق گزارش شبکه الجزیره، در لایحه پیشنهادی رئیس جمهور برای اصلاحات قانون اساسی همچنین بر گسترش اختیارات نخست وزیر تأکید و حق رئیس جمهور برای وضع قوانین در دوره تعطیلی مجلس لغو شده است.

در زمینه قضایی نیز در پیش نویس اصلاحات قانون اساسی بر کنار گذاشتن وزیر دادگستری و دادستان دادگاه عالی از ترکیب شورای عالی قضایی در کنار افزایش تعداد قضات منتخب در این شورا تأکید شده و برای نخستین بار عنوان دادگاه قانون اساسی به جای شورای قانون اساسی ذکر و آمده است که این دادگاه حق نظارت بر قوانین اتخاذ شده در شرایط استثنایی و اختیار رسیدگی به اختلافات بین نهادهای قانون اساسی را دارد.

در لایحه پیشنهادی اصلاحات قانون اساسی همچنین آمده است که مشارکت الجزائر در عملیات صلح بانی تحت نظارت سازمان ملل، قانونی خواهد بود و رئیس جمهور حق دارد پس از موافقت مجلس دستور مداخله نظامی در خارج از مرزها را صادر کند.

واکنش های متفاوت به لایحه رئیس جمهور

ارائه پیش نویس اصلاحات قانون اساسی از سوی رئیس جمهور الجزائر با واکنش هایی روبرو شده است.

مصطفی بوشاشی حقوقدان برجسته الجزائر می گوید که قانون اساسی که آینده الجزائر و مردم آن را مشخص خواهد نمود بایستی به دست خود آن ها به وسیله آنالیز های گسترده و نهادهای منتخب تدوین گردد.

بوشاشی در مصاحبه با الجزیره اضافه کرد که شیوه کنونی نظام بی فایده است چرا که همان شیوه روسای جمهوری قبلی است و ما فقدان اراده سیاسی حقیقی برای نهادینه کردن دموکراسی در الجزائر را می بینیم.

وی گفت: گفت وگوی حقیقی ممکن نیست چرا که پیش نویس قانون اساسی از قبل و در شرایط فوق العاده در بحبوحه شیوع کرونا ارائه شده است.

بوشاشی اضافه کرد که به عقیده من این لایحه اصلاحات هرگز یک قانون اساسی برای نهادینه کردن دموکراسی نخواهد بود بلکه همان نظام یکجانبه گرا که اعتقادی به مشارکت شهروندان در ساختن الجزائر جدید را ندارد، حفظ خواهد نمود.

از سوی دیگر محمد عماری سخنگوی جبهه التحریر الوطنی تأکید کرد که ارائه لایحه قانون اساسی در راستای وفاداری رئیس جمهور به تعهدات خود است و مشارکت بدون قید و شرط احزاب، سندیکاها و شخصیت های ملی نیز در واقع حرکت به سمت نهادینه کردن سیاست جدید در شیوه حکومتی است.

در همین ارتباط عبدالقادر بن قرینه که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر الجزائر پس از تبون بیشترین آراء را کسب نموده بود از ارائه این لایحه قدردانی کرد و گفت که البته اختیارات رئیس جمهور نیازمند آنالیز های بیشتر جهت ایجاد توان بین قواست.

بن قرینه همچنین گفت که مشارکت ارتش در خارج از مرزها نیز نیازمند ارائه توضیحات است تا در نبردهای عظیم تلفات و خسارت زیاد متحمل نشویم.

مختار خمیلی حقوقدان و استاد قانون اساسی نیز با اشاره به اینکه این لایحه به صورت یکجانبه از سوی قوه مجریه تنظیم شده است، گفت که اختیارات رئیس جمهور واقعا زیاد است و لازم است که نامزد حزب یا ائتلاف منتخب دولت را تشکیل دهد به جای آنکه نخست وزیر از جانب رئیس جمهور مشخص گردد.

وی همچنین از مشخص معاون رئیس جمهور که می تواند در صورت استعفای شخص رئیس جمهور یا فوت او بدون کسب مجوز مردمی، مأموریت های رئیس جمهور را انجام دهد، انتقاد کرد.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 37

به "پیش نویس اصلاحات قانون اساسی الجزائر و واکنش های متفاوت به آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش نویس اصلاحات قانون اساسی الجزائر و واکنش های متفاوت به آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید