نگاه قدرت های جهان به سرنوشت انتخابات آمریکا

به گزارش مجله گذر عمر، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی نگاه قدرت های جهانی به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پرداخت.

نگاه قدرت های جهان به سرنوشت انتخابات آمریکا

به گزارش خبرنگاران، فریدون مجلسی گفت: در خصوص اروپا مشخص است که آنها امید دارند که بایدن به عنوان شخصی که سیاست را بلد بوده و حرفه ای و معقول است رئیس جمهور آمریکا شود. آنها می دانند که بایدن به اصول بازی بین المللی احترام گذاشته و آن را بلد است و مانند یک سیاستمدار حرفه ای رفتار خواهد کرد. اروپائی ها در قرن گذشته، بنیان گذار نظام های قانونمند بودند(البته نه در کشورهایی که مستعمره به حساب می آمدند). حالا که دیگر اروپا قدرت مسلط در جهان نیست، آنها نسبت به قانون مداری حساس تر شده و اهمیت زیادتری برایش قائلند. مثلا وقتی ترامپ از کنفرانس پاریس خارج شد، برای اروپائی ها که به توسعه پایدار و دور شدن از انرژی های فسیلی معتقدند، یک شوک بود که آنها را در همان ابتدای کار نسبت به رئیس جمهور آمریکا ناامید می کرد. وقتی قراردادهای میان آمریکا و اروپا و حتی قراردادها با کشورهای آمریکایی یکی پس از دیگری لغو شدند، اروپا فهمید که ترامپ فاصله زیادی با سیاستمداری معقول دارد. آنها حالا انتظار دارند که بایدن به کاخ سفید برود و دوباره به سازمان هایی مثل یونسکو و سازمان بهداشت جهانی برشود. در حقیقت اروپا به دنبال شخصی است که سیاست معقولی داشته باشد و تعادل را حفظ کند و بایدن برای آنها چنین سیاستمداری خواهد بود. چرا که او آمریکا را بخشی از اروپا می داند. اما اگر ترامپ به کاخ سفید برود، اوضاع بار دیگر برخلاف میل اروپائی ها خواهد بود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که در صورت پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات رویکرد آمریکا و اتحادیه اروپا به چه شکل خواهد بود گفت: در آمریکا آنطور که به نظر می رسد، همه چیز تنها در دست ترامپ نیست. در این کشور سازمان های بسیاری وجود دارند که هرکدام بخشی از جمعیت ایالات متحده را کنندگی می کنند و در این میان اروپائی ها نفوذ زیادی دارند. ترامپ نسبت به هر کشور دیگری نگاه منفعت طلبانه ای دارد اما ازنظر سیاسی چندان مسئله ای با اروپائی ها ندارد و به نظر می رسد که او به همین شیوه خود ادامه دهد.اگر او در انتخابات برنده شود به هرحال مجبور است که با این قاره همکاری هایی کند و جاهایی هم کوتاه بیاید. همینطور که آنها ناچارند ترامپ را در کاخ سفید تحمل کنند.

وی در خصوص موضع چین و روسیه نیز گفت: چین و روسیه در این چهار سال اخیر از حضور ترامپ برای کسب حیثیت سیاسی استفاده کرده اند. اما ادامه حضور او در کاخ سفید به خصوص برای چین به علت رقابت هایی که وجود دارد، مفید نخواهد بود. آمدن بایدن برای هر دوی کشورها به معنای این است که با کشور منطقی تری رو به رو خواهند بود که قابل پیشبینی است.چین به همکاری آمریکا نیاز دارد و سیاست مبارزه جویی ترامپ خوشایندش نیست. روسیه هم مایل است که در شرایط عادی تری با آمریکا تعامل داشته باشد و ترامپ قادر نیست که چنین شرایطی را برای کرملین آماده کند.

مشروح این مصاحبه را اینجا بخوانید.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 315

به "نگاه قدرت های جهان به سرنوشت انتخابات آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاه قدرت های جهان به سرنوشت انتخابات آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید