مکان ها و جاذبه های دیدنی آلانیا

به گزارش مجله گذر عمر، این شهر زیبا به علت دارا بودن طبیعت بسیار زیبا و سواحل شنی بکر مورد توجه خیلی ها قرار می گیرد. آلانیا در واقع قسمتی از منطقه آنتالیا است که از شمال به رشته کوه های توروس و از جنوب به دریای مدیترانه و از شرق به قاضی پاشا و از غرب به ماناوگات و سیده محدود می گردد.

مکان ها و جاذبه های دیدنی آلانیا

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه ژانویه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

در طول تاریخ هم قسمتی از منطقه کیلیکیه و امپراتوری ایران بوده است که بعدها تحت حاکمیت یونانی ها و رومی ها عایدیه و لقب کوه زیبا به این منطقه داده شد.

در زمان حکومت سلجوقیان، شهر آلانیا اهمیت سیاسی زیادی داشته است و علاالدین کی قباد، پادشاه سلجوقی، نام این شهر را علائیه انتخاب نموده بود، اما در نهایت در سال 1471 میلادی تحت سلطه امپراتوری عثمانی عایدی و بعد از انتخاب چندین نام برای این شهر زیبا، آتاتورک نام آلانیا را برگزید.

آلانیا به اسم گردشگری ترین شهر ترکیه دارای اماکن تاریخی و گردشگری زیادی است و ساحل های ماسه ای، آب وهوای مدیترانه ای، قیمت مناسب هتل ها در جذب گردشگر نقش زیادی دارند و گردشگر ها در بیشتر مواقع برای فرار از شلوغی های شهرهای دیگر سفر به آلانیا را ترجیح می دهند.

همیشه بهتر است قبل از شروع سفرتان اطلاعات کافی درباره جاذبه های آن منطقه داشته باشید تا در حین سفر با خیالی آسوده و بدون اتلاف وقت لحظات خوشی را تجربه کنید.

از نظر آب و هوایی هم جای نگرانی نیست، زیرا آلانیا دارای آب و هوای معتدلی است و در تابستان شاهد هوای دلپذیر و در زمستان هم بارانی و مرطوب خواهید شد، بنابراین می توان گفت تقریبا تمامی ماه های سال برای سفر به این شهر مناسب است.

بعلاوه به شما اطمینان می دهیم که در این شهر ساحلی مجذوب نماینده به اسم مکانی رویایی با منظره ها دیدنی و مردمان مهمان نواز سفری خاطره انگیز و به یاد ماندنی در انتظار شماست، همین حالا به فکر خرید بلیط هواپیما باشید و چند روزی به دور از هیاهو و روزمرگی هایتان شاد باشید.

گشتی در میان جاهای دیدنی آلانیا

آلانیا بخشی از استان آنتالیای ترکیه است. آلانیا به سبب آنکه بخشی عظیمی از سواحل دریای مدیترانه در این استان را در خود جای داده است، از اهداف مهم گردشگران به تعداد می رود. جاهای دیدنی آلانیا شامل چند ساحل زیبا و خیره نماینده، منطقه ها طبیعی چشم نواز و چندین مکان تاریخی است. در این نوشته با چند تا از جاذبه های گردشگری آلانیا آشنا می شویم.

قلعه آلانیا و جاده سرخ

قلعه بی نظیری در کنار اسکله آلانیا واقع شده است که نماد شهر آلانیا محسوب می شود و به نام Alanya Kizil Kule شنیده می شود. علت نامگذاری این قلعه به خاطر آجرهای قرمز رنگی است که در ساخت آن به کار رفته است. این قلعه زیبا در سال 1226 ساخته شده و دارای ارتفاع 33 متری در 8 ضلع و 5 طبقه است.

هدف از ساخت این قلعه برای حفاظت از اسکله در مقابل حملات دریایی بوده است که به دستور کی قباد سلجوقی ساخته شده است. برای دسترسی به طبقات بالا می توانید از پلکان های موجود بهره ببرید.

در دیوارهای اصلی این قلعه از سنگ آهک استفاده شده و از شفت های کلاسیک و آجرهای قرمز رنگ در قسمت های فوقانی قلعه بکار رفته است.

معماری داخلی این قلعه بسیار دیدنیی است و طرح پیچیده ای دارد. قلعه سرخ در سال 1950 مورد بازسازی نهاده شده و از سال 1979 هم برای بازدید آماده شده است. این روزها، طبقه اول این قلعه به اسم موزه آلانیا شناخته می شود. یکی از ویژگی های بی نظیر این قلعه می توان به مخزن موجود در وسط آن اشاره نمود که خورشید بر روی آن می تابد.

قلعه آلانیا به اسم تنها قلعه به یادگار مانده از دوران سلجوقیان است که در سال 1225 بر روی خرابه های قلعه روم به وسیله علاالدین کی قباد ساخته شده است. این قلعه با 83 برج و 140 کنگره جزو دیدنی های آلانیا به تعداد می رود و به علت قرارگیری بر روی صخره، بلند ترین بخش آن 250 متر ارتفاع دارد.

این قلعه زیبا در سال 1955 مورد بازسازی و تعمیرات اساسی نهاده شده است و بعضی از بخش های آسیب دیده قلعه هم بازسازی شده اند و اینکه از قرن 20 تا به امروز به اسم یکی از جاذبه های اصلی و گردشگری آلانیا شناخته شده است و در سال 2009 جزو اماکن تاریخی یونسکو به ثبت رسید.

این روزها، در اطراف این قلعه چندین رستوران وجود دارند که این محل را به مکانی گردشگری تبدیل نموده اند. این قلعه زیبا دارای چندین دروازه است و نقاشی زیبایی بر روی یکی از عظیمترین دروازه ها به چشم می خورد.

قلعه آلانیا شامل کلیسای آیا یورگی، مسجد سلطان سلیمان قانونی، آرامگاه سلطان آکشابه، حمام سلجوقی، اماکن باستانی، آرامگاه سیتی زینب، کاخ سلطان علاء الدین، آب انبارهای کوچک و عظیم، فانوس دریایی و زندان است و بدین جهت یکی از معروف ترین جاهای دیدنی آلانیا به تعداد می رود.

در حالت کلی، قلعه آلانیا یا Alanya Castle به وسیله یک دیوار با طول 6.5 کیلومتر احاطه شده است. ساعت بازدید از این قلعه همه روزه از 9 صبح تا 7 عصر امکان پذیر است که با تهیه بلیت ورودی می توانید لحظات از این قلعه بی نظیر بازدید انجام دهید.

در کنار قلعه جاده ای واقع شده است که به خاطر رنگ سرخ آجرهایی که در ساخت آن به کار رفته به جاده سرخ مشهور است. این جاده تاریخی که در سال 1226 ساخته شده، قلعه را به بندرگاه متصل می نماید.

ساحل اولاش

ساحل اولاش Ulaş در 5 کیلومتری غرب آلانیا و در امتداد عظیمراه واقع شده است. این ساحل به صورت یک منطقه مخصوص پیک نیک روی یک دماغه سنگی ساخته شده است. ساحل شنی در یک خلیج جای گرفته که با پله به آن دسترسی پیدا می کنید. این محوطه با گیاهان و درختان بومی محصور شده است.

موزه باستان شناسی آلانیا

موزه باستان شناسی آلانیا در سال 1967 تاسیس و در سال 2012 بازسازی شد. در این موزه، این بخش های اصلی را پیدا می کنید: تمدن های آناتولیایی، کشتی و دریانوردی، تالار هرکول، سکه شناسی، قلعه آلانیا. در این موزه اشیا بر اساس موضوعاتی مثل اسطوره شناسی، تجارت، ورزش و سلامت، شیشه و لوازم زندگی تقسیم شده اند.

ساحل اینکه کوم

ساحل اینکه کوم در 20 کیلومتری غرب آلانیا با ماسه هایی به شدت نرم یکی از مناسب ترین جاها برای چادرزدن است. در فصل های گردشگری، ساحل شلوغ و هتل های منطقه پر هستند. دریا بعد از 5 متر از ساحل، عمیق می شود. بنابراین بخش های ابتدایی آن برای شنای بچه ها مناسب است. ماسه های این ساحل طلایی رنگ هستند و به بدن نمی چسبند.

آبشار و تنگه ساپا دره

ساپادره Sapadere Canyon Alanya یک منطقه بکر طبیعی است و در آن جریان آب رود، سنگ های آهکی را بریده و یک آبشار و حوضچه زیبا پدید آورده است. یک باریکه ساخته شده با چوب هم به گردشگران یاری می نماید از دیدنی محیط زیبای اینجا لذت ببرند.

از جاذبه های طبیعی و بکر در شهر آلانیا می توان به دره سپادره اشاره نمود. این منطقه زیبا که در فاصله 40 کیلومتری از مرکز شهر آلانیا واقع شده است و دارای طبیعی بسیار زیباست. از بالای این کوه، آبشار بی نظیری به پایین سرازیر می شود و در جهت دره جریان دارد که در پایان هم به محلی بکر و سرسبزی منتهی می شود.

برای دسترسی به دره می توانید از جهت پلکانی بهره ببرید و از طبیعت بی نظیر آنجا لذت ببرید، بعلاوه در سال 2008 هم برای راحتی گردشگران در جهت دره گذرگاه چوبی ساخته شده است. در کنار برکه هم رستورانی وجود دارد که بی شک، این منطقه یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی آلانیا به تعداد می رود.

با رزرو بلیط هواپیما سفری خاطره انگیز به شهر آلانیا را شروع کردید، به همه گردشگران توصیه می شود تا از این دره زیبا بازدید کنید و از هوای پاک، غذاهای طبیعی و محلی لذیذ و منظره ها بی نظیر لذت ببرید.

ساحل کلئوپاترا

ساحل کلئوپاترا در غرب منطقه تاریخی پنینسولا و نزدیک داملاتاش جای گرفته است. ساحل ماسه ایست و برای شنا کردن امن و تمیز است. بنا بر افسانه ها، کلئوپاترا ملکه مصر در سفری به این این منطقه، در این خلیج شنا نموده است و نام این ساحل از این داستان سرچشمه گرفته است. این ساحل فضای مناسبی برای خانواده ها و زوج های گردشگر دارد.

ساحل پرتقال

ساحل ماسه ای و یک کیلومتری پرتقال در شرق مرکز آلانیا واقع شده است. این ساحل در میان محل ریختن دو رودخانه دیم کریک و اوبا کریک به دریا نهاده شده است. دسترسی به این ساحل آسان است و انواع ورزش های آبی در آن وجود دارد.

غار داملاتاش

غار داملاتاش Damlatas Caves در بخش غربی شهر آلانیا واقع شده است و محل مناسبی برای گردش محسوب می شود و از لحاظ لغوی داملاتاش یعنی چکیدن آب از سطح بالا. در این غار منظره ها خارق العاده طبیعی را از نزدیک خواهید دید، طوری که دیوار های سنگی به طرز عجیبی در طول زمان تغییر شکل داده اند.

غار داملاتاش در سال 1948 به صورت اتفاقی در پی یک انفجار دینامیت کشف شده است و براساس آنالیز های اجرا شده بر روی این غار چنین نتیجه گیری می شود که در مدت زمان 10 یا 15 هزار سال شکل گرفته است، یکی از دلایل شکل گیری این غار بارش بسیار زیاد باران بوده است. قطره های باران درون حفره ها رفته و آنجا یخ زده و استالاکتیت ها و استالاگمیت ها تشکیل شده اند و با بلند شدن این لایه به یکدیگر متصل شده و ستون های غار شکل گرفته اند.

با ورود به داخل غار باید جهت 20 الی 30 متری را طی کنید و قندیل های یخی با کوه های گردی را دیدن خواهید کرد و در جهت عبور گردشگران همچون حفره ای استوانه ای به سمت پایین خواهید رفت، اصلا نگران نباشید، زیرا امکان ریزش این غار وجود ندارد. مورد جالب توجه دیگر در خصوص غار داملاتاش در درمان بیماری آسم است.

بنابراین اگر شما هم جزو افراد مبتلا به آسم هستید، بهتر است در هنگام سفرتان به این شهر زیبا بازدید از غار داملاتاش را در اولویت برنامه های خود قرار دهید. برای بازدید از این غار همه روزه می توانید از ساعت 9 صبح الی 5 عصر مراجعه کنید و با تهیه بلیط ورودی لحظات هیجان انگیزی را تجربه کنید.

رودخانه دیم چای آلانیا

از دیگر جاهای دیدنی و تفریحی در شهر آلانیا می توان به رودخانه دیم چای Dim Çayı اشاره نمود. رودخانه ای به طول 200 کیلومتر که از سمت قونیه به دریای مدیترانه جریان داشته و نقش مهمی در سرسبزی محیط اطراف و جذب گردشگر دارد.

رودخانه دیم چای از دریا دور است، بدین جهت بدون شرجی دارای آب و هوای خنکی است و محیط پیرامون این رودخانه به روحتان لطافت خواهد بخشید. افراد زیادی برای گذران اوقات فراغت خود ساعت ها در این طبیعت سرگرم می شوند و بدین جهت در اطراف این رودخانه چندین رستوران زیبا راه اندازی نموده اند تا که بتوانید با نشستن در آلاچیق ها از منظره بی نظیر رودخانه لذت ببرید و غذاهای خوشمزه نوش جان کنید یا اینکه می توانید در صورت علاقه مندی در این رودخانه ماهی گیری کنید. برای دسترسی به این رودخانه باید از شهر آلانیا 8 کیلومتر دور شوید و به طرف کوه ها راهی شوید.

اسکله آلانیا

اسکله آلانیا Alanya Iskele جزو دیدنی های شهر آلانیا به تعداد می رود، آلانیا به علت موقعیت جغرافیایی حساس خود در دریای مدیترانه همیشه مورد توجه حکومت ها بوده است و به اسم بندر مهمی در کارهای تجاری نقش داشته است. در این اسکله، کشتی های تجاری و گردشگری زیادی پهلو می گیرند و منظره بی نظیری خلق می نمایند.

در زمان های گذشته، اسکله آلانیا به اسم یک بندر با اهمیت بوده است و امروز هم به اسم محلی برای تردد کشتی های کوچک و رنگارنگ کاربرد دارد.

بازدید از این مکان دیدنی و خرید از دستفروشان این اسکله به همه گردشگران توصیه می شود، بعلاوه با کمی پیاده روی می توانید به کارگاه کشتی سازی برسید که قدمتی 700 ساله دارد و یکی از بی نظیرترین جاذبه های دیدنی آلانیا به تعداد می رود.

موزه آتاترک در آلانیا

خانه ای سنتی در محله شکرخانه آلانیا وجود دارد که این خانه شامل سه طبقه از جنس چوب و سنگ است. این خانه به یادگار مانده از توفیق آزاک اوغلو به وزارت فرهنگ و گردشگری اهدا گشته و از سال 1980 برای بازدید همگان افتتاح شد و در سال 1987 هم مورد بازسازی نهاده شد.

در طبقه اول موزه می توانید پذیرایی، حمام، آشپزخانه و چند اتاق را همراه با روزنامه ها و عکس های آتاتورک از جنگ کورتولوش و نیمه اول دوره جمهوریت را دیدن کنید. در طبقه دوم هم اتاق کار، اتاق استراحت و اتاق خواب دیده می شوند و بعلاوه کلکسیونی از تمبرهای پستی و اسکناس ها با تصاویری از آتاتورک دیده می شوند.

در موزه Alanya Atatürk Evi Müzesi می توانید وسایل مردم شناسی را دیدن کنید که بعضی از آن ها در موزه باستان شناسی آلانیا قرار داشتند، مانند مبلمان قدیمی و لوازم خانگی که همگی نشان دهنده زندگی خانواده ثروتمند در دهه 1930 هستند.

بعلاوه چندین وسیله شخصی آتاتورک هم در این موزه وجود دارند، مانند پیراهن، جوراب، جلیقه، لباس خواب، کت و شلوار، کفش و چنگال و چاقو. بازدید از این خانه موزه همه روزه به جز یک شنبه ها از ساعت 8:30 صبح تا 5:30 عصر امکان پذیر است و برای بازدید باید بلیت ورودی تهیه کنید.

پارک آبی آلانیا

پارک آبی زیبایی در 30 کیلومتری شهر آلانیا در منطقه Okudzalar واقع شده است که دارای 23 سرسره آبی بوده و برای تمامی سنین و سلیقه ها مناسب است. در این پارک آبی، سه رودخانه با ارتفاع زیاد وجود دارند که بسیار هیجان انگیز هستند، بعلاوه این پارک آبی یکی از برترین مکان ها برای تمام اعضای خانواده به تعداد می رود.

پارک آبی واتر پلنت (Water Planet) یکی از دیدنی ترین آلانیا با انواع سرسره ها و استخرهاست که می توانید تمام روز را به شنا در استخرهای مختلف مشغول باشید و از امکانات دیگر لذت ببرید. ظرفیت این پارک آبی 2000 نفر است و دسترسی آسانی دارد.

بعد از فعالیت های هیجان انگیز می توانید انواع نوشیدنی ها را سفارش دهید. برخلاف پارک های آبی دیگر فقط در هنگام ورود باید هزینه ورودی بپردازید و اینکه نوشیدنی های این مجموعه رایگان هستند. ساعت کاری Waterpark Alanya همه روزه از 9 صبح تا 6 عصر است و بلیط ورودی برای بچه ها زیر 6 سال رایگان بوده و مبلغ بلیت ورودی برای بچه ها 7 تا 12 سال با عظیمسالان فرق دارد.

غواصی در آلانیا

یکی دیگر از تفریحات هیجان انگیز شهر آلانیا غواصی در آب های خروشان است که در فصل تابستان جزو تفریحات پرطرفدار به تعداد می رود، تابستان های آلانیا با آب و هوای بی نظیر امکان غواصی به یاد ماندنی را برای مسافران فراهم می نماید.

با غواصی در آب های تمیز آلانیا می توانید صخره های زیبا و مرجان ها و ماهی های رنگارنگ را دیدن کنید. ماجراجویی در زیر آب برای مبتدیان و حرفه ای ها بسیار لذت بخش خواهد بود و بعد از غواصی می توانید خودتان را به یک ناهار خوشمزه مهمان کنید.

کلیسای آیا یورگی آلانیا

از جاهای تاریخی و دیدنی آلانیا می توان به کلیسای کوچکی در داخل قلعه آلانیا اشاره نمود که نام این کلیسا آیا یورگی (هاگیوس گئورگیوس) Aya Yorgi Church Alanya بوده و قدمت آن به قرن ششم میلادی و دوره بیزانس برمی شود. این کلیسا را می توان جزو آخرین آثار مسیحی ها قبل از به روی کار امدن اسلام نامید و در طول تاریخ هم به کلیسای جامع تبدیل گشته بود. فضای داخلی این کلیسا با وجود تخریب ها ویژگی اصلی خود را حفظ نموده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 777

به "مکان ها و جاذبه های دیدنی آلانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان ها و جاذبه های دیدنی آلانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید