مقاله: وقتی چشم در چشم می شویم چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش مجله گذر عمر، در اینجا می خواهیم درباره فرایندی صحبت کنیم که به تقلید مردمکی معروف است و باعث می شود که مردمک های چشم شما و طرف مقابلتان همگام با یکدیگر تنگ و گشاد شوند. این پدیده به نوعی تقلید اجتماعی ناخودآگاه تعبیر شده است. شاید تعبیر عاشقانه تر آن این باشد که آن را به مثابه نوعی پایکوبی چشمی در نظر بگیریم.

مقاله: وقتی چشم در چشم می شویم چه اتفاقی می افتد؟

پی بردن به این که شخص دیگری دارد به ما نگاه می کند اتفاقی بسیار مشوش کننده است

محققان فکر می کنند که دلیل این اتفاق این است که ارتباط چشمی - حتی با چهره ای ناشناس در یک فیلم - چنان قوی است که ذخایر شناختی ما را کاملا تحلیل می برد.

حتی زل زدن به چشمان یک نقاشی هم باعث آغاز فعالیت هایی در مغز می شود که با شناخت اجتماعی رابطه دارند

ارتباط چشمی نه تنها باعث می شود که فعالیت اجتماعی مغز ما چند برابر شود، بلکه تحقیقات نشان می دهد که برداشت ما از شخص مقابل را هم تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال، و حداقل در فرهنگ های غربی، ما عقیده داریم که افرادی که ارتباط چشمی بیشتری برقرار می کنند باهوشتر، باوجدان تر و بی ریاتر هستند، و ما تمایل بیشتری به پذیرش گفته هایشان نشان می دهیم.

اما اخیرا در این موضوع تشکیک شده است، و محققان می گویند که این پدیده صرفا واکنشی به تغییر میزان روشنایی چشم طرف مقابل است. در فاصله نزدیک، وقتی مردمک نفر مقابل گشاد می شود، میزان تاریکی موجود در صحنه هم افزایش پیدا می کند، و نتیجتا باعث می شود که مردمک چشم شما هم گشاد شود.

منبع مقاله: وقتی چشم در چشم می شویم چه اتفاقی می افتد؟

انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 958

به "مقاله: وقتی چشم در چشم می شویم چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: وقتی چشم در چشم می شویم چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید