شانزدهمین گروه از ماهواره های استارلینک به فضا رفت

به گزارش مجله گذر عمر، شرکت فضایی اسپیس ایکس 60 ماهواره استارلینک دیگر را که شانزدهمین گروه از این ماهواره ها محسوب می شوند، به فضا پرتاب کرد.

شانزدهمین گروه از ماهواره های استارلینک به فضا رفت

به گزارش پایگاه اینترنتی اسپیس، راکت فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس که حامل 60 ماهواره استارلینک بود ساعت 9 و 13 دقیقه بعدازظهر سه شنبه 24 نوامبر (4 آذر) به وقت شرق آمریکا از مجموعه پرتاب فضایی 40 در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد.

طبقه اول راکت فالکون 9، حدود 15 دقیقه پس از پرتاب محموله باری خود را که حاوی 60 ماهواره استارلینک بود در مدار پایین زمین رها کرد و سپس بر روی یک قایق بدون سرنشین به نام البته من هنوز عاشق تو هستم که در اقیانوس اطلس واقع شده بود، فرود آمد.

به این ترتیب طبقه اول راکت فالکون 9 رکورد هفتمین پرتاب خود را به ثبت رساند.

تقویت کننده طبقه اول راکت فالکون 9 که از این ماموریت پشتیبانی می کند، پیش از این در 6 ماموریت دیگر نیز پرواز کرده بود. این ماموریت ها عبارتند از ماموریت Telstar 18 VANTAGE در سپتامبر 2018، ماموریت Iridium-8 در ژانویه 2019 و چهار ماموریت استارلینک در ماه های مه 2019، ژانویه 2020، ژوئن 2020 و اوت 2020.

این پرتاب همچنین صدمین پرتاب راکت فالکون 9 شرکت اسپیس ایکس محسوب می شود.

شرکت فضایی اسپیس ایکس هم اکنون 955 ماهواره استارلینک به فضا پرتاب کرده است که از این تعداد 895 ماهواره آن در مدار زمین قرار دارند. این شرکت آزمایش بتا سرویس اینترنت باند پهن را که توسط ماهواره ها در شمال آمریکا و جنوب کانادا ارائه می شود، آغاز کرده است.

اسپیس ایکس در جریان پخش اینترنتی این پرتاب گفت که آزمایش بتا را به طرز قابل توجهی در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه گسترش می دهد.

این شرکت تا به امروز ماهواره های استارلینک را با شیب 53 درجه به مدارهای زمین پرتاب کرده است؛ این شیب پوشش اینترنتی را در مناطقی با عرض جغرافیایی متوسط به حداکثر می رساند اما مناطقی عرض های جغرافیایی بالاتر از جمله آلاسکا، شمال کانادا و شمال اروپا را پوشش نمی دهد.

ماهواره های استارلینک بخشی از برنامه اسپیس ایکس برای خدمات جدید و پرسرعت اینترنت است.

این طرح اوایل سال 2015 میلادی با درخواست الون ماسک، مدیرعامل این شرکت از کمیته ارتباطات فدرال برای کسب اجازه آزمایش ایده خود برای تأسیس یک پهنای باند جهانی آغاز شد. وی در سال 2017 برنامه استارلینک را به عنوان یک سیستم پهنای باند ارزان قیمت که می تواند دسترسی به اینترنت را در سراسر جهان فراهم کند، به ثبت رساند.

البته اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که در این زمینه سرمایه گذاری کرده و در این میان، آمازون و فیسبوک نیز طرح هایی را برای اینترنت رسانی دنبال می کنند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 385

به "شانزدهمین گروه از ماهواره های استارلینک به فضا رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانزدهمین گروه از ماهواره های استارلینک به فضا رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید