راز و رمز هایی از دنیای ستارگان

به گزارش مجله گذر عمر، آسمان بالای سرمان رازهای نادیده و کشف نشده زیادی دارد و دانشمندان در کوشش هستند تا اطلاعات بیشتری از منظومه شمسی و کیهان ارائه دهند.

راز و رمز هایی از دنیای ستارگان

یکی از مجذوب کننده ترین بخش های علم مربوط به نجوم و ستارگان است که انگار در دنیایی غیرقابل دسترس ما قرار دارند. خبرنگاران در این مطلب به تعدادی از دانستنی های ستارگان و رموز کشف شده آنان می پردازد.

چرا ستاره ها چشمک می زنند؟

نوسانات موجود در اتمسفر باعث شکست نور حاصل از ستارگان می گردد و این گونه به نظر می رسد که ستاره ها در حال چشمک زدن هستند. تنها ستاره نزدیک به سیاره زمین، خورشید است؛ بنابراین تمام ستارگان، به جز خورشید، در فاصله بسیار زیادی از سیاره ما قرار گرفته اند و مانند نقطه ای نورانی دیده می شوند. وقتی به آسمان نگاه می کنید و یک ستاره می بینید، تلاطم موجود در اتمسفر باعث شکسته شدن نور ساطع شده از آن ستاره در جهات مختلف می گردد. این امر باعث می گردد درخشندگی و موقعیت ستاره به چشم انسان تغییر کند و طوری به نظر برسد که گویی ستاره چشمک می زند.

آسمان سیارات فراخورشیدی چه رنگی است؟

عوامل بسیاری در رنگ آسمان یک سیاره دخیل هستند. این عوامل باعث می شوند که رنگ آسمان در سیاره ما اغلب آبی، اما در مریخ اغلب سرخ باشد. رنگ آسمان در یک سیاره به عوامل زیادی از جمله فشار، تراکم و ترکیبات شیمیایی اتمسفر آن سیاره بستگی دارد. حضور یا عدم حضور ذرات گردوغبار، بخار و ابر، طیف ستاره اصلی سیاره، مقدار، ترکیب، رنگ و حتی زیست شناسی سیاره از دیگر عوامل موثر در رنگ آسمان در یک سیاره فراخورشیدی به شمار می فرایند. سیارات فراخورشیدی به سیاراتی گفته می گردد که به دور ستاره ای به جز خورشید می چرخند.

روی سیاره زمین آسمان غالبا آبی است، اما در هنگام طلوع و غروب خورشید به رنگ نارنجی یا قرمز نیز درمی آید. در مریخ شرایط برعکس زمین است، یعنی آسمان غالبا به رنگ نارجی و قرمز بوده و در هنگام طلوع و غروب خورشید به رنگ آبی درمی آید. این تفاوت به علت ترکیبات و گاز های پراکنده در اتمسفر و نحوه جذب نور خورشید به وسیله آن ها است.

فضا چه رنگی است؟

باور عموم بر این است که فضا سفید رنگ است چراکه ستارگان بسیاری در کهکشان ها وجود دارند، اما درواقع دنیا هستی رنگی تیره دارد. اگر تمام نور های ساطع شده از کهکشان ها، ستاره های درون آن ها، ابر های گازی و گردوغباری در کیهان را در نظر بگیرید، درنهایت به رنگی نزدیک به سفید می رسید که کمی رنگ بژ نیز در آن دیده می گردد. این رنگ بژ در کل آسمان رقیق شده و تقریبا سیاه رنگ به نظر می رسد. با توجه به عظمت دنیا هستی و فراوانی ستارگان، تعجب آور است که آسمان سفید روشن نیست. این امر به این علت است که دنیا عمر محدودی دارد، بنابراین نور ستارگان دوردست هنوز به ما نرسیده است.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم مطلب رکورد پرواز در مریخ شکسته شد! را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1125

به "راز و رمز هایی از دنیای ستارگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز و رمز هایی از دنیای ستارگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید