دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی چگونه باید باشد؟!

به گزارش مجله گذر عمر، طراحی خوب نه تنها به بازتاب و انتقال فرهنگ و هویت یک شرکت مهندسی یاری می نماید، بلکه به افراد در محل کار این امکان را می دهد تا به حداکثر توان خود دست یابند و تأثیر ماندگاری را در مشتریان به جای بگذارند. سبک دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی به معنای ایجاد هماهنگی صحیح بین طراحی فضای کاری و وجوه فرهنگی آن شرکت است که می تواند الهام بخش و ارتقا دهنده ارزش های اصلی سازمان باشد. اما دکوراسیون شرکت های مهندسی باید چه ویژگی هایی در خود داشت باشند تا هویت برندشان را تداعی نمایند، با یک مقاله از ویکی ساختمون همراه باشید.

دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی چگونه باید باشد؟!

جهت دریافت خدمات قیمت آلاچیق سیمانی طرح چوب با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

عناصر اصلی دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی

از عناصر اصلی تشکیل دهنده طراحی داخلی شرکت های مهندسی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

توجه به انعطاف پذیری

اگر مجبور شویم مفهومی را انتخاب کنیم که در طی دهه های گذشته در شرکت های مهندسی تحول یافته باشد، آن مفهموم انعطاف پذیری خواهد بود. امروزه دفاتر بیشتر به فضاهایی جهت زندگی تبدیل شده اند، تا به کارکنان اجازه انطباق و حرکت به منظور برآورده کردن بهتر احتیاجهایشان را بدهد.

مبلمان متحرک و پرده های تاشو که می توانند قطعات هنری زیبایی به حساب بیایند، همچنین به افراد این امکان را می دهند تا فضاها را به راحتی از هم جدا نمایند. همچنین می توانند راهی عالی برای ایجاد محیط های منعطفی باشند که به افراد این امکان را می دهند تا محیط کار را با احتیاجهای خود سازگار نمایند.

مفهوم جدیدی به نام مبلمان تعاملی

مبلمان تعاملی نه تنها به افراد این امکان را می دهند تا به طراحی یک فضا به روش های بسیار جالبی بپردازند، بلکه آن ها را به سمت ایجاد انگیزه در برقراری ارتباط و تبادل ایده ها، حمایت و تشویق می نمایند که یکی از مهم ترین جنبه های موجود درهر شرکت مهندسی است (کار گروهی).

منظور از مبلمان تعاملی، الهام بخشیدن به کارکنان به منظور افزایش خلاقیت در فضایی آرام است. در این مهم، ارتباطات افراد به طور طبیعی در آن جریان دارد و آنها به جای آنکه دور از هم قرار گیرند، به طور مداوم با یکدیگر در تعامل هستند. برای مثال، به یک شرکت مهندسی که کارش طراحی معماری است نگاه کنید، تعامل بین مهندسین برای خلق یک اثر با این نوع مبلمان به یک نتیجه عالی منجر می گردد.

برخورداری از طراحی بیوفیلیک

بشر احتیاج ذاتی به پیوند با طبیعت و فضای سبز دارد. اصطلاح بیوفیلیک توسط زیست شناس و محقق آمریکایی ادوارد ویلسون ابداع شد. این مفهوم جذابیت ذاتی که ما با طبیعت و فرآیندهای ارتباطی که با آن داریم را توصیف می نماید. شرکت های مهندسی بیش از سازمان دیگر به فضای سبز احتیاج دارند، زیرا در ارتباط عمیق تری با طبیعت هستند.

تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که برانگیختن تجربیات طبیعی در دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی، می تواند باعث کاهش استرس، بهبود عملکرد شناختی و افزایش روحیه و خلاقیت افراد گردد. این نوع طراحی و سایر نتایج می توانند باعث افزایش رفاه و بهره وری شوند، همچنین کیفیت هوا را بهبود بخشند و به کاهش سر و صدا نیز یاری نمایند.

طراحی بیوفیلیک، با هدف قرار دادن عناصر طبیعی در داخل شرکت های مهندسی، به شکلی که محیط های خارج را تداعی کند، تأثیر جدایی ما از طبیعت را کاهش می دهد! از عناصری از قبیل نور خورشید، درختان و گل ها و همچنین مواد طبیعی مانند چوب طبیعی، شن، برگ و سنگ می توان برای ایجاد محیط های طبیعی درون دفتر مهندسی استفاده کرد. به تمام دلایل خوبی که این طراحی از آن برخوردار است، این فرایند در سال های اخیر به طور پیوسته رشد نموده است. طراحی بیوفیلیک به دلیل تعدد فوایدش، در حال تبدیل به هنجاری برای دفاتر مدرن مهندسی است.

استفاده از فناوری های روز

احتیاجی به گفتن این موضوع نیست که فناوری در دفاتر مدرن نقش اصلی را ایفا می نماید. راه اندازی سیستم های مدرن فناوری، به کارکنان یاری می نماید تا باهوش تر، سریع تر و کارآمدتر عمل نمایند. رشته های مهندسی بر چرخ صنعت سوار هستند، مگر می توانند خود بدون تکنولوژی بماند!

استفاده از ابزارهای فناوری، اقدامی است که بسیاری از شرکت ها در حال اجرای آن هستند، زیرا کارکنان احساس راحتی بیشتری دارند. فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی، تنظیمات کنفرانس ویدئویی، استفاده از صفحه نمایش عظیم برای ارائه موضوعات، ایستگاه های شارژ بی سیم، جمع آوری داده های هوشمند و هر چیز دیگری که برای تسهیل کار هوشمند لازم است، احتیاج واقعی دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی هستند.

طراحی مبتنی بر فعالیت برای دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی

طراحی ابزاری قدرتمند برای ایجاد محیط های کاری سالم است، تا در آن افراد بتوانند عملکرد خود را به بهترین وجه ممکن انجام دهند. طراحی مبتنی بر فعالیت، یک مفهوم نسبتاً جدید است که هدف آن توانمندسازی افراد، با انتخاب به وسیله محیط های کاری مبتنی بر فعالیت است که شیوه های کار سریع را امکان پذیر نموده و تقویت می نماید. این مفهوم شامل عناصری از قبیل فضاهای کاری مشترک، مناطق جداگانه، فضاهای اختصاصی و فضاهای ساکت (جایی برای کسب آرامش) و محیط های بازی هستند.

یکی از داغ ترین موضوعات در دنیای طراحی دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی در طی دو دهه گذشته، بحث پیرامون دفاتر باز (پِلن باز) و محصور بوده است. با این حال مهم این است که به تعریف کارهایی بپردازید که روزانه در محل کار انجام می گردد و نوع فضاهایی را که به بهترین وجه با آن ها سازگار است را انتخاب کرد.

به عنوان مثال، اگر بگوییم حل مسئله و بررسی داده ها ارزش های اصلی شرکت مهندسی هستند (اغلب برای شرکت های مشاور)، بنابراین در این حالت ممکن است یک طرح پلن باز بهترین گزینه نباشد! این سبک طراحی از نظر تئوری می تواند یک ایده عالی باشد، اما برای کسانی که احتیاج به فضای خصوصی دارند تا بتوانند بیشتر بر روی پروژه تمرکز نمایند، یک فضای باز به هیچ عنوان مؤثر نخواهد بود.

اگر خلاقیت و مبتکر بودن محرک اصلی کسب و کار است (اغلب برای شرکت های طراح)، ممکن است بخواهید ترکیبی از عناصر پلن باز و طراحی بیوفیلیک را در فضای کاری لحاظ کنید. مطالعات اخیر نشان می دهند که گذراندن زمان در در یک فضا باز و تعاملی می تواند منجر به افزایش تفکر خلاق و پیشرفت در ایده پردازی گردد. مکان های کاری پلن باز، ممکن است برای برخی از مشاغل حوزه مندسی عملی نباشد، با این وجود ادغام فضای کاری باعناصر طبیعی مانند، دیوارهای گیاهانی، وجود عناصر طبیعی (مثلاً صدای آب) به راحتی در دسترس هستند.

طراحی دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی مبتنی بر فرهنگ

مفهوم فرهنگ شرکت مهندسی به موضوعی داغ در دنیای شرکت های امروزی تبدیل شده است، اما تعریف آن همواره روشن نیست. اصولاً، فرهنگ شرکت مهندسی به چگونگی تعامل افراد در یک سازمان با یکدیگر و همکاری مشترک آن ها اشاره دارد. از دیدگاه اجتماعی، فرهنگ، دانش و دستاوردهای جمعی است که به وسیله الگوهای رفتاری، هنر، موسیقی، دین و زبان بیان می گردد. فرهنگ، اساس ارزش ها و باورهای یک جامعه را ایجاد می نماید و فرهنگ یک شرکت نیز مشابه چنین مفهومی است.

فرهنگ یک شرکت مهندسی، مجموعه عقاید، ارزش ها، نگرش ها، معیارها، اهداف و رفتارهایی است که در آن شرکت در جریان هستند. اما چنین فرهنگی را از چه طریقی می توان مشاهده کرد؟ جواب روشن است، طراحی دکوراسیون. همه مدیران معتقدند که وجود فرهنگ سازمانی در دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی، برای موفقیت در تجارت مهم است.

اگر یک فرهنگ خوب و مناسب بتواند در دکوراسیون تداعی گردد، احتمالاً کارکنان استرس کمتری دارند و سالم تر و شادتر خواهند بود. آن ها ارتباط بهتری با یکدیگر خواهند داشت، که این مورد منجر به ایجاد فضای مثبت و الهام بخشی می گردد. در مجموع، انعکاس فرهنگ شرکت به وسیله طراحی دکوراسیون، هم بر مشتریان و هم بر کارکنان تأثیر گذاشته و مزایای گسترده ای را برای عملکرد مثبت کسب و کار فراهم می نماید.

سخن آخر

گذشته از همه این ها، آنچه که واقعاً در دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی اهمیت دارد این است که به افرادی که برایتان کار می نمایند به صورت انسانی نگاه کنید. از افراد بپرسید چه چیزی باعث الهام بخشیدن به آن ها می گردد و چه چیزی به سکب تجربه های بهتر یاری می نماید. این موارد، اهمیت بیشتری نسبت به ویژگی های عملکردی و عناصر طراحی فضای مهندسی دارند و به شکل گیری طراحی در جهت مناسب یاری می نمایند.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 92

به "دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی چگونه باید باشد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکوراسیون داخلی شرکت مهندسی چگونه باید باشد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید