دهک دهم 11 برابر دهک اول یارانه انرژی می گیرد، راه سرانجام خاموشی های تابستانه چیست؟

به گزارش مجله گذر عمر، در سال های اخیر وزارت نیرو به جای اولویت دهی به افزایش قیمت برق مصرفی مشترکان پرمصرف، همه گروه ها را به صورت یکسان افزایش داده که همین انگیزه مشترکان پرمصرف را برای مصرف بیشتر تقویت نموده است.

دهک دهم 11 برابر دهک اول یارانه انرژی می گیرد، راه سرانجام خاموشی های تابستانه چیست؟

به گزارش خبرنگار گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، وزارت نیرو در سال های اخیر با چالش اساسی تامین برق مورد احتیاج بخش های مختلف درپیک بار ایام گرم سال به خصوص فصل تابستان روبرو بوده است. وزارت نیرو در این سال ها از راه چاره قدیمی و تکراری افزایش فراوری برق به وسیله افزایش تعداد نیروگاه ها استفاده نموده است. با وجود افزایش ظرفیت نیروگاه ها در 15 سال اخیر، اما همچنان خاموشی های گسترده اصلی ترین دغدغه مسئولان وزارت نیرو در روزهای گرم سال است.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند وزارت نیرو به جای افزایش پر هزینه ظرفیت نیروگاه ها برای تامین مصارف خانگی و غیرخانگی، باید سرعت اجری سیاست های کنترل مصرف را افزایش دهد. برای تحقق این هدف ضروری است تامین برق خانگی به سمت حمایت از کم مصرف ها سوق داده گردد.

در سال های اخیر وزارت نیرو به جای اولویت دهی به افزایش قیمت برق مصرفی مشترکان پرمصرف و افزایش کمتر قیمت برق مصرفی مشترکان کم مصرف، همه گروه ها را به صورت یکسان افزایش داده که همین انگیزه مشترکان پرمصرف را برای مصرف بیشتر تقویت نموده است. نتیجه اجرای این روش، افزایش بهره مندی پرمصرف ها از یارانه های پنهان انرژی بوده به گونه ای که طبق آمارهای موجود آخرین دهک پرمصرف 11برابر کم مصرف ترین دهک جامعه، از یارانه انرژی استفاده می نماید. این موضوع در نمودار زیر نیز به وضوح بیان شده است.

به همین خاطر اصلاح نظام تعرفه گذاری برق یک ضرورت انکار ناپذیر است برای تحقق این هدف احتیاجمند روش های نوین تعرفه گذاری عادلانه هستیم که قیمت انرژی برای پرمصرف ها به صورت آزاد و همراه با عوارض و برای مصارف پایین با قیمت پایین و حتی رایگان مشخص گردد. تعرفه گذاری در روش پلکانی بر مبنای این الگو انجام می گردد که تجارب مختلفی هم در کشورهای دنیا داشته که این تجارب نشان دهنده کارایی این ایده است.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 121

به "دهک دهم 11 برابر دهک اول یارانه انرژی می گیرد، راه سرانجام خاموشی های تابستانه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهک دهم 11 برابر دهک اول یارانه انرژی می گیرد، راه سرانجام خاموشی های تابستانه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید