خبرنگاران چشمه آب معدنی باباگرگر قروه ساماندهی می گردد

به گزارش مجله گذر عمر، سنندج خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: چشمه آب معدنی باباگرگر قروه به عنوان تنهاترین و مهم ترین چشمه آب معدنی استان ساماندهی و مسائل آن برطرف می گردد.

خبرنگاران چشمه آب معدنی باباگرگر قروه ساماندهی می گردد

به گزارش خبرنگاران، یعقوب گویلیان روز یکشنبه در ملاقات فرماندار شهرستان قروه گفت: با توجه به پیشینه تاریخی قروه، این شهرستان نه تنها در حوزه گردشگری بلکه در زمینه صنایع دستی نیزمی تواند در سطح استان و کشور معرفی گردد.

وی اضافه کرد: شهرستان قروه با وجود جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی ، هنوز در تورهای گردشگری جای ندارد که احتیاج است در این راستا بخش خصوصی، ادارات و دستگاههای اجرایی و به ویژه فرمانداری اقدام لازم را انجام دهند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان بر لزوم بازسازی و احیای آثار تاریخی و باستانی شهرستان قروه تاکید نمود و گفت:حمام قصلان و پل فرهاد آباد بعنوان نقطه آغاز برای بازسازی و احیای آثار تاریخی شهرستان در دستور کار این اداره کل است.

گویلیان توسعه زیرساخت ها در منطقه گردشگری سراب را نیز مهم ارزیابی کرد و اضافه کرد: طرح های خوبی در بخش گردشگری از جمله احداث هتل، مجتمع گردشگری در این شهرستان در دست اجراست که می تواند در زمینه شکوفایی گردشگری و رونق صنایع دستی این شهرستان موثر باشد.

وی ایجاد موزه مردم شناسی در قروه را هم ضروری خاطرنشان کرد و گفت: برای تخصیص اعتبار لازم به منظور بازسازی و احیای آثار تاریخی شهرستان پیگیری های لازم انجام می گردد که امید است با ساماندهی آثار تاریخی پس از معین کاربری بتوانیم موزه ای برای معرفی آثار این شهرستان راه اندازی کنیم.

فرماندار قروه نیز به همدلی و همراهی خوب مسوولان این شهرستان اشاره نمود و گفت: قروه باید بیش از پیش در جهت توسعه قرار گیرد و این امر احتیاجمند عزم جدی مسوولان استان وشهرستان است.

حسین الماسی لزوم برنامه ریزی اصولی برای بهره برداری از آثار تاریخی، جاذبه های گردشگری و سایر پتاسیل های قروه را یادآور شد و اضافه کرد: برطرف مسائل چشمه آب معدنی و امام زاده بابا گرگر، سراب قروه، منطقه گردشگری بدر و پریشان و دیگر جاذبه های طبیعی و تاریخی پیگیری می گردد.

مسوولان بعد از این نشست از تاسیسات گردشگری در دست ساخت از جمله هتل پریشان قروه بازدید و با سرمایه گذاران آن گفت و گو کردند.

روستای باباگرگر در 28 ک ی ل وم ت ری شمال شرق ش ه ر ق روه و در جهت شهر دلبران واقع شده که وجود چشمه های آب معدنی بسیار فعال در جنوب روستای باباگرگر و در جوار امامزاده سبب شکل گیری اشکال رسوبی لایه لایه و به ندرت یکپارچه و توده ای شکل شده است.

همچنین تنوع در شکل منافذ خروج آب چشمه ها، سبب شکل گیری پشته های طولی، اشکال گنبدی و تپه ماهوری شده که این ناحیه را به صورت یکی از قطب های جذب گردشگر در منطقه مطرح نموده است.

آرام گ اه ام ام زاده س ی د ج لال الدین از نوادگان امام رضا(ع) م ش ه ور ب ه ب اب اگ رگ ر در ای ن روس ت ا قرار گرفته است که در ک ن ار ای ن م ک ان م ذه ب ی چ ش م ه ه ای آب م ع دن ی وج ود دارد ک ه چ ش م ه ر ب ی ن ن ده ای را ب ه خ ود ج ذب م ی ک ن د و م ردم م ن طق ه ن ی ز ب اوره ای ی ب ر ش ف ا ب خ ش ی ای ن آب دارن د.

آب این چشمه که در استخری عمیق و دایره ای شکل با محیطی حدود 200 متر جمع می گردد، از دسته آب های کلرو بی کربنات مخلوط گازدار است که برای بعضی از بیماری های دستگاه گوارش مانند سو هاضمه مفید است.

همچنین این نوع آب ها در ترکیب خود انیدریدکربنیک دارند و آرام بخش بوده و در بیماری های ناشی از سوء تغذیه نیز مؤثر هستند و اینکه این چشمه برای درمان بعضی بیماری های پوستی نیز مفید ارزیابی شده است.

چشمه آب معدنی باباگر قروه مهم ترین چشمه این منطقه است ی ک ی از ع ارض ه ه ای طب ی ع ی ج ال ب در ک ن ار ای ن م ج م وع ه ، گ دازه آت ش ف ش ان ی م شه ور ب ه س ن گ اژده ا اس ت ک ه ظ اه ری ش ب ی ه ب ه حیوانات ع ظی م ال ج ث ه م ا ق ب ل ت اری خ دارد و حکایت های روایی این فسیل اژدها خود نیز شنیدنی است.

استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی بوده که 878 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل شامل 773 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 657

به "خبرنگاران چشمه آب معدنی باباگرگر قروه ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چشمه آب معدنی باباگرگر قروه ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید