برقراری آتش بس محور نخستین سفر خلیلزاد به افغانستان پس از توافق سیاسی

به گزارش مجله گذر عمر، رئیس جمهور و رئیس شورای شورای عالی مصالحه افغانستان در ملاقات با نماینده ویژه آمریکا خواهان برقراری آتش بس یا کاهش خشونت ها پیش از شروع مذاکرات بین الافغانی شدند.

برقراری آتش بس محور نخستین سفر خلیلزاد به افغانستان پس از توافق سیاسی

بهترین تجربه سفر را به کانادا تجربه کنید و با مجری مستقیم تورهای کانادا بهترین برنامه سفر را برای خود انتخاب کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، زلمی خلیلزاد پس از دیدار با هیئت سیاسی طالبان در قطر در سفر به کابل با اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه این کشور دیدار کرد.

این نخستین دیدار خلیلزاد با رهبران افغانستان پس از توافقنامه ایجاد دولت مشارکتی و تقسیم قدرت بین دو طرف و خاتمه یافتن بن بست انتخاباتی این کشور بود.

خلیلزاد در توئیتی نوشت که در این دیدار طرفین درباره اقدامات بعدی لازم برای اجرای توافق بین هر دو رهبر صحبت کردند و درباره صلح نیز موافقت کردند که سطح خشونت ها بسیار بالا است و تمام طرف ها باید برای کاهش آن فوراً اقدام نمایند.

نماینده ویژه آمریکا اضافه کرد که در این دیدار همچنین موافقت شد تا دیگر تعهدات توافقنامه قطر از جمله آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان و طالبان و نیز شروع هرچه سریعتر مذاکرات بین الافغانی تحقق یابد.

این در حالی است که اشرف غنی در واکنش به تشدید حملات طالبان به نیروهای امنیتی افغان فرمان داده تا از حالت تدافعی خارج شوند و کابل همچنین پس از آزادی یکهزار زندانی طالبان تاکید نموده تا زمانی که مجموع نیروهای امنیتی آزاد شده توسط طالبان به 200 نفر نرسد فرایند آزادی این زندانیان متوقف خواهد بود.

براساس توافق قطر قرار است که دولت افغانستان 5 هزار زندانی طالبان را آزاد کند و این گروه نیز در مقابل یکهزار از زندانیان نیروهای امنیتی را آزاد کند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه ای اعلام نمود که در این نشست دو طرف درباره اقدامات بعدی در فرایند صلح صحبت کردند و بر تأمین آتش بس یا کاهش خشونت قبل از شروع مذاکرات مستقیم تاکید ورزیدند.

براساس این بیانیه، خلیلزاد نیز ابراز آمادگی کرد که این موضوع را با طالبان مطرح خواهد نمود و طرفین در ادامه درباره آزادی زندانیان گفت وگو کردند و خاطرنشان شد که دولت افغانستان و طالبان باید در این زمینه روی سازوکار واضحی که توسط تیم های فنی دو طرف ایجاد شده و مورد قبول دو طرف باشد به توافق برسند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 63

به "برقراری آتش بس محور نخستین سفر خلیلزاد به افغانستان پس از توافق سیاسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برقراری آتش بس محور نخستین سفر خلیلزاد به افغانستان پس از توافق سیاسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید