انتظار محافل سیاسی از گفت وگوی راهبردی عراق و آمریکا

به گزارش مجله گذر عمر، قرار است گفت وگوی استراتژیک میان بغداد و واشنگتن فردا (پنج شنبه) به منظور آنالیز سرنوشت حضور نظامی و همکاری مالی و سیاسی شروع گردد. محافل سیاسی کشور انتظار دارند در گفت وگوی راهبردی میان بغداد و واشنگتن حقوق، منافع و استقلال و حاکمیت عراق مدنظر قرار بگیرد.

انتظار محافل سیاسی از گفت وگوی راهبردی عراق و آمریکا

به گزارش خبرنگاران، به نوشته روزنامه الصباح چاپ عراق، عامر الفایز، عضو کمیسیون روابط خارجه مجلس عراق گفت، از هر یک از وزارت خانه های دفاع، کشور، نفت، دارایی و خارجه یک نماینده در گفت وگوی استراتژیک میان بغداد و واشنگتن مشارکت خواهد داشت.

کمیته های فرعی آمریکایی و عراقی پرونده هایی را که در نشست آینده میان دو هیئت مطرح خواهند شد، تهیه نموده اند. این نشست معین نماینده بوده و سرنوشت نیروهای آمریکایی مستقر در خاک عراق را معین می نماید.

وی اضافه نمود، کمیته روابط خارجه مجلس عراق سه روز پیش میزبان عضو هیئت مذاکره نماینده عراقی با طرف آمریکایی بود.

کمیته روابط خارجه گفت، وزارت خارجه به دنبال تشکیل دبیرخانه دائمی برای پیگیری توافق نامه استراتژیک بین عراق و ایالات متحده است.

مثنی امین، عضو این کمیسیون گفت، کمیته در روزهای اخیر میزبان معاون وزارت خارجه بود تا در جریان توضیحات مفصل پیرامون توافق نامه چارچوب استراتژیک قرار بگیرد که از اول ژانویه 2009 پس از رد و بدل کردن یادداشت های دیپلماتیک در حمایت از تکمیل اقدامات لازم از سوی هر دو طرف برای اجرای این توافق نامه، وارد فاز اجرایی شد تا روابط دو طرف در حوزه های مختلف از جمله سیاسی، دیپلماتیک، دفاعی، امنیتی، فرهنگی، مالی، انرژی، بهداشتی، محیط زیست، ارتباطات، فناوری اطلاعات، اجرای قانون و دستگاه قضا سازمان دهی گردد.

وی اضافه نمود، با وجود ضررهای زیادی که عراق از حضور نظامی آمریکا از سال 2004 تا به امروز در خاکش متحمل شده اما از فرصت های موجود در توافق نامه استراتژیک استفاده ننموده است. موفقیت گفت وگو بین دو کشور و بهره مندی از این توافق بستگی به توانایی بغداد در پیگیری و کسب حقوق و امتیازات از این توافق نامه دارد.

به همین دلیل، احسان الشمری، رئیس اندیشکده سیاسی گفت: گفت وگوی عراق و آمریکا بیانگر تمایل متقابل برای داشتن روابط سالم براساس توافق نامه چارچوب استراتژیک است.

وی ادامه داد، آمریکا در ترسیم جدید روابطش با عراق مصمم است به ویژه اینکه این روابط در دولت قبلی به نوعی ضعیف شده بود. از طرفی هم، بغداد نیازمند فضایی برای ایجاد تعادل در روابط خارجی خود است، واشنگتن نیز خواهان تداوم این گفت وگو و احیای آن در زمینه های مالی، سیاسی و علمی است اما مهمترین مورد ادامه هماهنگی و همکاری ها در خصوص مبارزه با تروریسم، سرنوشت نیروهای آمریکایی و اطمینان از آسیب نرسیدن به منافع آمریکا در داخل عراق است.

الشمری گفت، تشکیل دبیرخانه دائمی برای پیگیری توافق نامه استراتژیک نشان دهنده این امر است که این گفت وگو برای دولت عراق از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که مذاکرات میان دو کشور نقطه شروعی برای بهبود روابط خارجی عراق با تمامی کشورها است.

اما محمد الفیصل، نویسنده و تحلیل گر سیاسی گفت، از مهم ترین بندهای مورد مذاکره تصمیم مجلس عراق برای خروج نیروهای نظامی آمریکایی از کشور خواهد بود و این به معنای آنالیز مجدد و اصلاح بندهای توافقنامه استراتژیک بین واشنگتن و بغداد است. به خصوص بعد از اینکه آمریکایی ها گفتند، آماده هستند تا در خصوص همه جوانب روابط در خصوص با عراق گفت وگو نمایند.

همچنین ریاض المسعودی، عضو ائتلاف سائرون تاکید نمود: این ائتلاف هرگز به صورت مستقیم در مذاکرات با آمریکا مداخله نمی نماید زیرا این موضوع به دولت مربوط است و از هیئت مذاکره نماینده عراق می خواهد منافع ملی کشور را در این مذاکرات اصل قرار دهد و به طرف آمریکایی گوشزد کند که عراق نیازی به حضور نیروهای آمریکایی یا هر نیروی خارجی دیگر در خاکش ندارد و حضور نیروهای خارجی اشغال گری آشکار بوده و حاکمیت عراق حاصل نمی گردد. اولین درخواست سائرون از هیئت مذاکره نماینده عراق خروج تمامی نیروهای آمریکایی از کشور است.

نعیم العبودی، نماینده فراکسیون صادقون در مجلس هم عنوان نمود، از مهم ترین اولویت های این گفت وگو حفظ حاکمیت عراق و منافع کشور است و هیئت مذاکره نماینده عراق باید این مسأله را در نظر داشته باشد که نباید هیچ نظامی خارجی در پایگاه های عراق حضور داشته باشد.

محمد البلداوی، نماینده ائتلاف الفتح هم گفت: با وجودی که اسامی هیئت مذاکره نماینده عراق با آمریکا اعلام شده اما از نخست وزیر می خواهیم مذاکره نماینده شجاع و کسی را انتخاب کند که بتواند حقوق ملی عراق را مطالبه کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 103

به "انتظار محافل سیاسی از گفت وگوی راهبردی عراق و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار محافل سیاسی از گفت وگوی راهبردی عراق و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید