آداب مترو سواری در دنیا؛ از لندن تا توکیو

به گزارش مجله گذر عمر، مترو، یکی از موثرترین روش های حمل ونقل درون شهری به شمار می آید. متروسواری در هر شهر و کشوری، آداب ورسوم خاص خودش را دارد که بهتر است با آن آشنا شوید.

آداب مترو سواری در دنیا؛ از لندن تا توکیو

روزانه در سراسر جهان، مسافران خواب آلود و بازدیدنمایندگان کنجکاو در قطارهای زیرزمینی مشغول تردد هستند و اگر شما هم تابه حال به شهرهای بزرگ سفر نموده اید یا ساکن آن ها هستید، حتما با قطارهای زیرزمینی شهری یا همان مترو روبه رو شده اید.

با اینکه منطق سفر با متروها و ترن های زیرزمینی، تقریبا در تمام جهان یکسان است و شامل کشیدن کارت مترو در گیت عبور مسافر، پیداکردن سکو و پیاده شدن در ایستگاه صحیح می گردد؛ اما قوانین، قواعد و ناگفته های آداب اجتماعی سفر با متروهای زیرزمینی اغلب می تواند برای افراد تازه وارد و بی تجربه مشکل ساز گردد.

خبرنگاران در این مقاله میخواهد شما را با اشتباه ها و خطاهای رایج در سیستم متروی هفت شهر اصلی جهان آشنا کند تا با اجتناب از آن ها، در سفر خجالت زده نشوید.

1. لندن

متروی زیرزمینی شهر لندن که اغلب آن را با نام تیوب (ترن های زیرزمینی) می شناسند، قدیمی ترین سیستم زیرزمینی ریلی جهان به شمار می آید. متاسفانه، این مساله پیامدهای منفی نیز در پی داشت و حالت های مختلف پرخاشگری و آداب ناگفته بریتانیایی فرصت رشد پیدا کردند و تبدیل به معضلی اجتماعی شدند.

راه های مختلفی برای خشمگین کردن یک شهروند لندنی خسته در مترو وجود دارد؛ به طور مثال می توان به ایستادن در سمت چپ پله برقی، کوشش برای برقراری ارتباط چشمی با مسافران روبه رویی یا حتی وقت تلف کردن در گیت بلیط، اشاره نمود. لیست آدابی که در لندن باید از آن ها اجتناب کنید، بسیار طولانی است؛ اما به مهم ترین آن ها اشاره نمودیم.

کارت اویستر (Oyster) را قبل از رسیدن به گیت مترو آماده کنید و در سمت راست پله برقی بایستید و به هیچ وجه به کسی خیره نشوید. ضمناً به تابلوی مراقب فاصله قطار تا سکو باشید، توجه کنید.

2. پاریس

در شهر پاریس هر جا که بروید، بیش از 500 متر با ایستگاه مترو فاصله ندارید؛ در واقع وسایل حمل ونقل برای شهروندان و بازدیدنمایندگان، به طور باورنکردنی ای در دسترس و راحت هستند. در سفر اول تان به پاریس، برای اجتناب از اشتباه های لفظی کوشش کنید تا درِ مترو را برای افراد پشت سرتان باز نگه دارید؛ زیرا درِ بعضی از متروهای قدیمی در پاریس کماکان به صورت دستی، بسته می شوند. به هیچ وجه در ساعات شلوغی از جایگاه های تاشو استفاده نکنید و به یاد داشته باشید که پاریسی ها درست مانند لندنی ها، ارتباط چشمی را دوست ندارند.

نکته ای جالب: با توقف استفاده از بلیط های کاغذی مشهور و غیرکاربردی در متروی پاریس، از این به بعد، حداقل در گیت های بلیط، معطل نمی شوید و مسافران پشت سرتان را آزرده نخواهید کرد.

نباید فراموش کنید برای تهیه انواع تور پاریس همیشه می توانید برترین و مقرون به صرفه ترین آفر تور و بلیط را در خبرنگاران پیدا نموده و از فروشنده های معتبر بخرید.

3. توکیو

متروی توکیو در ساعات شلوغ، مملو از جمعیتی است که برای سوارشدن به یکدیگر فشار می آورند. نکته مهم برای استفاده از این مترو، رعایت رفتار شایسته و مناسب با دیگران است که در تئوری، ساده به نظر می رسد؛ اما در واقعیت، آن چنان هم واضح و روشن نیست! جالب است بدانید که تا سال 1974 به صورت مداوم، کارزارهایی برای اشاعه آداب ورسوم متروسواری در توکیو وجود داشت.

درست مانند دیگر متروها، پخش کردن موسیقی با صدای بلند حتی با هدفون، حرکتی ناپسند به شمار می آید. خوردن خوراکی، برقراری ارتباط چشمی با دیگر مسافران و صحبت با دوست تان با صدای بلند، در متروی توکیو اصلا به مذاق توکیویی ها خوش نمی آید.

مسافران مرد نیز باید از رفتن به واگن های مخصوص بانوان در ساعات شلوغ اجتناب نمایند؛ به خصوص که واگن های مربوطه و زمان فعالیت شان، با علائمی روی سکو نشان داده شده است.

4. نیویورک سیتی

متروی نیویورک سیتی، بیشترین تعداد ایستگاه در شبکه ریلی زیرزمینی جهان را دارد؛ ضمن اینکه بعضی از گیج نماینده ترین علامت ها، تابلوها و وقفه های زیاد در خدمات رسانی به مسافران نیز از ویژگی های آن محسوب می گردد. ظاهراً بیشتر مسافران همیشگی مترو، به این شرایط عادت دارند.

اگر نمی خواهید که در سفر به این شهر، نیویورکی ها را عصبانی کنید، این نکات را به خاطر داشته باشید:

  • به میله های واگن قطار، تکیه ندهید.
  • ساندویچ های بودار نخورید.
  • زمانی که مردم در حال سوارشدن هستند، ورودی در را مسدود نکنید.
  • روی یک جایگاه بنشینید و جای بیشتری اشغال نکنید.

در هر صورت، مهم ترین نکته در متروی نیویورک این است که به دیگران کاری نداشته باشید و اگر سگی همراه تان است، حتما آن را در کیف یا سبد مخصوص، حمل کنید.

5. مادرید

در تعریف کلی متروی مادرید می توان به شبکه ریلی مدرنی اشاره نمود که با 1700 پله برقی، بیشترین پله برقی را در سیستم متروی سراسر جهان دارد. بله، کاملا درست حدس زدید؛ یکی از مهم ترین آداب در مادرید، آداب پله برقی است.

خوشبختانه، قانون طلایی آن بسیار ساده است: سمت چپ نایستید. در سیستم متروی مرکز اسپانیا، خوردن و آشامیدن حتی یک لیوان قهوه، رایج نیست. مسافران مرد نیز به یاد داشته باشند که در متروی مادرید، پاهایشان را دراز ننمایند.

6. برلین

گذاشتن پاها رو جایگاه، ریختن آشغال در مترو، قراردادن کیف روی جایگاه و اشغال کردن جای دیگران، در صدر کارهایی هستند که در متروی برلین، رفتارهای نامناسب تلقی می شوند. از طرف دیگر، خیره شدن مسافران به یکدیگر یا آشامیدن نوشیدنی، واقعا غیرمعمول نیست؛ پس خودتان را برای نگاه های مسافر کنارتان، آماده کنید.

اگرچه ظاهرا می توانید بدون خرید بلیط، سوار متروی برلین شوید؛ اما به هشدارهای بن وین (Ben Wein)، ساکن سابق برلین گوش کنید که می گوید:

ماموران آنالیز بلیط، در لباس های نامحسوس با متخلفان برخورد می نمایند.

در برلین، شما به صورت مستقیم به سکو می رسید، بدون اینکه از گیت بلیط عبور کنید. باور کنید که یک بلیط ارزش این را ندارد که خجالت زده یا جریمه شوید؛ پس حتماً قبل از سوارشدن به مترو، بلیط خود را در جایگاه های مخصوص بلیط قرار دهید.

اگر قصد سفر به آلمان و بازدید از برلین را دارید، تور آلمان را در خبرنگاران می توانید با پایین ترین قیمت از فروشنده های معتبر همکار ما بخرید.

7. مکزیکوسیتی

متروی مکزیکو سیتی با 12 خط مترو، به عنوان یکی از پرجمعیت ترین متروهای جهان شناخته می گردد؛ چراکه روزانه بیش از پنج میلیون مسافر را جابه جا می نماید. برای سوارشدن به این مترو نیز قواعدی وجود دارد که باید رعایت کنید. آدابی چون بازکردن فضا برای فرد پشت سری که می خواهد پیاده گردد، احترام گذاشتن به فروشنده های متعدد مترو و همین طور قبل از سوارشدن، به مسافران اجازه دهید از واگن پیاده شوند. با رعایت این رفتارها در متروی مکزیکوسیتی، درست مانند بقیه به نظر می رسید.

به یاد داشته باشید که واگن های مخصوص بانوان و بچه ها معمولا جلوی قطار قرار دارند و با علائم معین شده اند، پس اگر کودک یا زن نیستید، به سمت این واگن ها نروید.

منبع: کجارو / thepointsguy.com
انتشار: 3 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 3 اردیبهشت 1401 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1065

به "آداب مترو سواری در دنیا؛ از لندن تا توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آداب مترو سواری در دنیا؛ از لندن تا توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید