تحلیل ثبت جهانی هگمتانه در کتاب ها و اسناد این رویداد را ماندگار می نماید

به گزارش مجله گذر عمر، به گزارش خبرنگاران در همدان، ظهر سه شنبه نشست تخصصی کتابخوان هگمتانه تاریخی، همدان جهانی با حضور فعالان رسانه ای و گردشگری استان برگزار گردید.

تحلیل ثبت جهانی هگمتانه در کتاب ها و اسناد این رویداد را ماندگار می نماید

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان همدان در این نشست با بیان اینکه قدمت تاریخی همدان به حدود سه هزار و 300 سال پیش می رسد اظهار کرد: همدان را با توجه به قدمتی که دارد باید به خوبی به دنیایان معرفی کنیم و آثاری خلق کنیم که به یادگار بماند.

عاطفه زارعی با اشاره بر اینکه در این میان فکر کردن و اندیشه کردن باعث رخ دادن تحولات بزرگ خواهد شد اضافه نمود: توریستی در حوزه های علمی، اجتماعی، مالی و فرهنگی مصداق دارد و در رویدادهای فرهنگی باید در متون علمی بازنگری گردد و با بکارگیری هنر به طرق صحیح، یادگاری از خود بر جای بگذاریم که نسل های آینده به آن افتخار نمایند.

وی با اشاره به اینکه همه باید در راستای جذب توریست کوشش کنیم توضیح داد: تمام کوشش ما این است که استان کهن همدان را در کتابخانه ها معرفی کنیم تا نسل نوجوان و جوان بیشتر از ایران و همدان بدانند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی همدان تأکید کرد: در کوشش هستیم تا با برگزاری کارگاه ها و نشست های تخصصی در راه تربیت نویسندگانی خلاق که بتوانند آثار شایسته فراوری نمایند؛ گام برداریم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه ثبت دنیای هگمتانه و مرکز تاریخی همدان بتواند ره آورد خوبی برای همدان داشته باشد گفت: یک رویداد و اتفاق می تواند معرفی همدان به دنیایان را به یادگار بگذارد که برترین اتفاق همان کتاب ها و اسناد هستند که بیانگر هویت اجتماعی، مالی، سیاسی، پزشکی و فرهنگی است.

زارعی با تاکید بر یکم شهریورماه روز بوعلی سینا مطرح کرد: آثاری که از بوعلی سینا به یادگار مانده است، هنوز کسی مانند آن را خلق ننموده و این همان ماندگاری آثار و اسناد است.

وی یادآور شد: وقتی دنیای شدن همدان مطرح می گردد، به لحاظ فرهنگی در سطح دنیا مورد بازاندیشی قرار می گیرد که این اتفاقات باید آغاز پژوهش های بعدی باید تا آثاری در سطح بین المللی فراوری گردد.

زارعی ادامه داد: مرحوم پرویز اذکایی یکی از دغدغه مندان همدانی بود که در 56 اثر خود در تمام سرفصل ها از همدان یاد نموده بود و همیشه تاکید داشت باز نشر گردد تا میراثی به یادگار بماند .

وی با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی، اجتماعی، مالی و... همه مبنای مطالعات در دوره های بعد خواهد بود اضافه نمود: امیدواریم با ثبت دنیای همدان شاهد این باشیم که این رویداد در عرصه بین المللی همدان مانا بماند و شاهد حضور توریستان زیادی باشیم.

یک محقق حوزه توریستی و همدان شناس نیز در این نشست گفت: ثبت دنیای هگمتانه و مرکز تاریخی همدان شامل 115 اثر تاریخی و معماری در دوره های مختلف تاریخی است و ثبت آن به معنای ثبت دنیای ایران فرهنگی است که شامل گستره وسیع و کشورهای مختلف می گردد.

محمد صیفی کار تأکید کرد: در همدان چشمه ها و قنات های بسیاری وجود دارد که می تواند برای همه مجذوب کننده باشد و در این شماره نشریه فرهنگ مردم که کتاب مفصلی به شمار میرود، به خوبی در دو مقاله مفصل به آن پرداخته شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 31 مرداد 1402 بروزرسانی: 31 مرداد 1402 گردآورنده: dlgozar.ir شناسه مطلب: 1327

به "تحلیل ثبت جهانی هگمتانه در کتاب ها و اسناد این رویداد را ماندگار می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل ثبت جهانی هگمتانه در کتاب ها و اسناد این رویداد را ماندگار می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید